پسته و فوايد آن


پسته و فوايد آن



پسته و فوايد اون

پسته
پسته، دانه ميوه از درخت پسته هست.
درخت پسته اولين بار در ترکيه و ايران يافت شد.
در اون وقت، پسته غذاي اشراف بود.
در سال هاي بعد، فقط در جشن ها و مهماني ها مصرف مي شد.
بعدها در انواع دسرها، شيريني ها، بستني و حتي به عنوان اشتها آور خورده مي شد.
اين دانه، به خاطر شکلش به نام "آجيل خندان" معروف شد..
سنگدان جای گوشت را می ‌گیرد؟
پسته به عنوان يک ماده غذايي گياهي و نيرو بخش و درمان نماينده بسياري از بيماري ها مورد هستفاده برنامه مي گيرد..
فواید و مضرات ماهی تن

فوايد پسته

1- پسته در مقايسه با ديگر آجيل ها، مقدار کمي کالري دارد.
بدون کلسترول مي باشد و داراي مقدار کمي چربي اشباع مي باشد.
چربي يک منبع انرژي مي باشد و کمک به جذب ايشانتامين هاي A, E, D و K مي نمايد.
پس پسته از اون جايي که داراي چربي مي باشد، اين امر مهم را نيز انجام مي دهد.
.

2- يکي از بهترين منابع پروتئين گياهي مي باشد..
راه های مصرف صحیح نمک
3- پسته از اونجايي که داراي مقدار زيادي چربي غيراشباع و پروتئين مي باشد، لذا نبايد بيشتر از 18 گرم در هفته مصرف شود.
.
منافع و مضرات لواشک و آلوچه
4- پسته داراي مقدار زيادي فيبر مي باشد.
فيبر به هضم مواد غذايي کمک مي نمايد، کلسترول و قند خون را تنظيم مي نمايد..
شير شتر؛ طلاي سفيد بيابان
5- پسته در بين گروه آجيل ها، يکي از بهترين منابع پتاسيم مي باشد.
پتاسيم 1 عدد پسته برابر پتاسيم 1 عدد پرتقال هست.
مقدار پتاسيم در 2 عدد پسته بيشتر از 1 عدد موز مي باشد.
پتاسيم موجود در پسته، به تعادل مايعات بدن کمک مي نمايد، ضربان قلب را تنظيم مي نمايد و براي کاهش فشار خون نيز بسيار مفيد مي باشد..
چرا دوغ خواب‌ آور است؟
6- همينطور داراي فسفر مي باشد و در ساخت هستخوان ها و دندان ها شرکت مي نمايد، جلايشان خستگي و ضعف را مي گيرد و براي تقايشانت عضلات بدن مفيد مي باشد..
بادام انرژی بخش و تسکین دهنده است
7- پسته، مقداري منيزيم نيز دارد که منيزيم يکي از مهم ترين عناصر معدني براي تبديل غذا به انرژي مي باشد، ضربان قلب را تنظيم مي نمايد واز گرفتگي عضلات جلوگيري مي نمايد.
. 8- آهن در پسته، براي سرگيجه، خستگي، رنگ پريدگي و کم خوني مفيد هست.. 9- رايشان براي تقايشانت پوست، مو و ناخن بسيار مهم هست.
. 10- پسته داراي ايشانتامين هاي B6 ، B1 و E مي باشد.
ايشانتامين B6 کمک به سوخت و ساز پروتئين مي نمايد و در جذب مواد غذايي نيز نقش دارد.
ايشانتامين B1 باعث افزايش انرژي، تقايشانت سلول هاي عصبي و متعادل کردن اشتها مي شود.
. 11- در بين آجيل ها، پسته داراي بيشترين اونتي اکسيدان مي باشد.
همان طورکه مي دانيد ايشانتامين E جزو گروه اونتي اکسيدان ها مي باشد و تقايشانت سيستم ايمني بدن، سلامت چشم و جلوگيري از خستگي  و استرس و نيز جلوگيري از تخريب سلول ها را بر عهده دارد.
. 12- پسته نيز مانند ديگر دانه ها، از بيماري هاي قلبي جلوگيري مي نمايد.
به خاطر وجود چربي هاي غير اشباع، مي تواند مقدار کلسترول خون را پايين بياورد.  . 13- پسته باعث عملکرد درست مغز مي شود و شخص را آرام مي نمايد.. 14- اين آجيل مي تواند جلايشان پيشرفت بيماري هاي مزمن از قبيل سرطان را بگيرد.. 15- مطالعات نشان داده هست؛ پسته مي تواند مقدار کلسترول خوب خون(HDL) را بالا ببرد و درعين حال مقدارکلسترول بد خون(LDL ) و تري گليسيريد را پايين بياورد.. 16- پودر پسته، درمان نماينده دندان درد مي باشد.. 17- پسته تغييري در فشار خون و افزايش وزن انجام نمي دهد.
اما به خاطر کاري بالايي که دارد، به عنوان يک ميان وعده پرکالري شمرده مي شود و نبايد زياد مصرف شود.. براي کاهش نمک و چربي در رژيم غذايي، بايد از خوردن پسته بو داده و شور خودداري کنيد.. لازم به ذکر هست که، 28 گرم پسته، بيشتر از 10 % نياز بدن به فيبر غذايي، ايشانتامينB6، ايشانتامين B1، منيزيم و فسفر را تامين مي نمايد..
مريم سجادپور- کارشناس تغذيه

*مطالب مرتبط:

خواص آجيل شب يلدا. تنقلات سودمند. آجيل چه خاصيتي دارد ؟. آيا آجيل خوب هست يا نه؟. پرسش هايي درباره تغذيه در ايام نوروز. رفتارهاي نادرست غذايي در نوروز. .

نظرات کاربران

72 out of 100 based on 57 user ratings 632 reviews