مصرف بیش از حد داروهای گیاهی موجب مسمومیت کبدی می‌شود


مصرف بیش از حد داروهای گیاهی موجب مسمومیت کبدی می‌شود



مصرف بیش از حد داروهای گیاهی موجب مسمومیت کبدی می‌شود





[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
رئیس مرکز تجویز منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد هشدار داد: مصرف بیش از اندازه داروهای گیاهی موجب مسمومیت کبدی می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه یزد، دکتر محمدرضا لطفعلیانی با بیان این که امروزه از گیاهان دارویی فرآورده های دارویی زیادی استخراج می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه سلامت این گونه داروها به ویژه بر روی گروه‌های پرخطر همچون مادران باردار به اثبات نرسیده است.

وی افزود: مادران باردار باید دقت لازم را داشته باشند که در سه ماهه اول بارداری از مصرف داروهای گیاهی بپرهیزند چرا که مصرف خودسرانه این داروها موجب خونریزی و سقط جنین در آنها می‌شود.

وی با تاکید بر مقدار دُز داروهای گیاهی عنوان کرد: یک باور غیرعلمی که در اذهان عمومی رایج است این که داروهای گیاهی خیلی کم خطرتر از داروهای شیمیایی هستند در حالی که یک داروی گیاهی با دُز درمانی مناسب می تواند موثر باشد و مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث مسمومیت فرد شود.

رئیس مرکز تجویز منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: به عنوان مثال داروی چای سبز یک فرآورده ای است که خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد سرطان و ضدپیری آن به اثبات رسیده است ولی اگر این گیاه دارویی بیش از دُز تعیین شده مصرف شود باعث مسمویت کبدی یا آسیب به کبد می‌شود.

وی گفت: به عنوان مثال بیماران تحت درمان با داروی وارفارین نباید در یک روز بیش از یک حبه سیر استفاده کنند چرا که سیر به لحاظ دارا بودن مواد ضد انعقادی موجب خونریزی داخلی در فرد بیمار خواهد شد.

لطفعلیانی بر عدم مصرف خودسرانه و درازمدت گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: گیاهان دارویی به هیچ وجه خالی از عارضه نیستند چون اثرات درمانی آنها مدیون مواد شیمیایی است که داخل گیاهان دارویی نهفته است و می‌تواند علاوه بر اثرات درمانی باعث عوارض جانبی در شخص شود.

انتهای پیام



موش‌های آینده بزرگ‌تر از گاو می‌شوند!

1:



60 out of 100 based on 15 user ratings 740 reviews