نگراني مردان از مطالعه زنان


نگراني مردان از مطالعه زنان



نگراني مردان از مطالعه زنان
مریم مقدس در حال مطالعه کردن بود که پیام خدا دال ِبر مادر شدنش و تولد مسیح، توسط فرشته ای بر او نازل شد. این تصویر را ما در تابلوی «وحی» اثر سیمون مارتینی (1333 میلادی) که در یوفی سیر واقع در فلورانس نگاهداری می شود، می بینیم. حضرت مریم از دیدن فرشته دچار وحشت و ترس می شود. او خود را به عقب کشیده و عبای آبی خود را طوری محکم به دور خود می پیچد که انگار دارد به خود پناه می دهد، همزمان و در حالی که انگشت شستش را لای کتاب گذاشته که فراموش نکند تا چه صفحه ای خوانده است، با دست دیگرش کتاب را از نگاه فرشته پنهان می کند. تازگی ِ تصویر مارتینی از مریم مقدس، توجه همگان را به خود جلب می کند، زیرا که مریم ِ مارتینی دختر باکره و ساده ای که همه می شناختند نبود. او زنی باسواد بود و کتاب دستش هم سمبولی از عقل و دانش و تا آن زمان هیچ کس حضرت مریم را در چنین حالت دفاعی به نمایش نگذاشته بود.

ما مریم مقدس را تنها هنگام «وحی» در حال مطالعه نمی بینیم، بلکه در بهشت هم او در دنیای کتاب و مطالعه غرق است. حداقل در دنیای نقاشان.

در تابلوی” Le Jardin du Paradis” اثر نقاشی یک روسی (1400) راهبی را در حال چیدن میوه می بینیم . در کنار راهب یک زن جوان مو طلایی در میان گل ها نشسته و زن دیگری با مسیح کوچک بازی می کند و مریم مقدس سرش توی کتاب و غرق ِ مطالعه است. تابلوی” La sainte Famille au soir ” اثر رامبراند که در موزه ملی آمستردام آویخته است، مریم مقدس را خم شده بر روی کتابی به نمایش می آورد. یوسف و مسیح ِ کوچک در همان اتاق کنار او به خواب رفته اند. شمعی نورش را روی کتاب پخش کرده و پیرامون مریم را نورانی می کند. کتاب در شب می درخشد و تیرگی را از هم می پاشد و زمان از حرکت باز ایستاده است .

سالیان سال کتاب خواندن مشغله ای مردانه و برای زنان ممنوع بوده است. حتا خواندن کتب مقدس مثل انجیل کار مردان بود. در اغلب تابلو های نقاشی فلاندرز و ایتالیایی این - مسیح، حواریون و جانشینان او هستند که کتاب مقدس را در دست دارند و بر سینه می فشارند و آمرزش الهی را نصیب خود می کنند. زنان حتی اجازه ی نزدیک شدن به چنین حیطه ای را نداشتند. علیرغم این مدعا در بسیاری از نقاط جهان، خواندن متون مذهبی کاری زنانه محسوب می شد و متونی اخلاقی و مذهبی تنها مناسب حال زنان بود و از همین روی خواندن متون فوق، بخشی از تربیت زنان به حساب می آمده است.

شرط عضویت در کلیسای پروتستان داشتن سواد تا اندازه ای که بتوان انجیل را خواند، هم برای مردان و هم برای زنان یکسان بوده است. و تاریخ مبارزه با بیسوادی در کشور سوید به سال 1700 میلادی برمی گردد.

در فاصله ی ِ سال های 1700 - 1800 میلادی صنعتی و دموکراسی شدن جوامع اروپایی و در نتیجه اجرای یکسری رفورم و اقدامات از عوامل مهمی است که در عادت مطالعه و کتاب خواندن اروپاییان اثر گذاشته است. در سال های 1700 - 1600خواندن کتاب از مرز های مذهب دور شده و خواندن برای لذت بردن و آموختن، به انسان ها اجازه بروز احساسات و تمایلات خود را داد، ولی هنوز کماکان مطالعه کردن کاری مردانه بود و برای زنان کاری شایسته محسوب نمی شد، چرا که زنان با کتاب خواندن دچار تخیل و هیجان شده و وظیفه مهم مادری و مواظبت از اعضای خانواده خود را را فراموش می کردند. و از آنجایی که کتاب خواندن افکار زنان را از قوانین مرسوم جامعه مردسالارانه به دور می کرد، در نگاه مردان زمانه زنان اهل مطالعه خطرناک افتادند.



این مردها و پسرها - ابروی همه مردها را برده اند

1:

چگونه زنان با دنیای کتاب آشنا شدند؟ چه قوانین یا ممنوعیت هایی در پیش پای زنان اهل مطالعه وجود داشته هست؟ دو پرسش از خیل پرسش هایی هست که لوره آدلر و هستفان بولمن در کتاب ”Les femmes qui lisent sont dangereuse Flammarion” )صفحه 149) به بحث گذاشته اند.


7 نوع پدر که خوشبختی فرزندانشان را می دزدند - قسمت اول
کتاب با هستفاده از تصاویری از تابلوهای نقاشی ِ نقاشان معروف و عکس های عکاسان مشهور جهان، تصویر زن مطالعه گر را در تاریخ های مختلف نشان می دهد.


بمب‌ ساعتی خطرناک در کمین مردان ایرانی
بیشتر تصاویر متعلق به سال های 1600 – 1700 و 1800 میلادی هست، اما آثاری نیز از سال های اخیر مثلا از سال 1900 در کتاب به چشم می خورد.


اورژانسی ترین و با اولویت ترین نیازهای یک مرد
قدیمی ترین اثر متعلق به سال 1200 میلادی هست.


چطور يك آرايشگاه و آرايشگر مناسب پيدا كنيم؟
این تابلو تصویر ملکه الینور د ِ آکیتنه را در کنار سنگ قبر معبد فونتورالت واقع در فرانسه به نمایش می گذارد.


20 مورد از مشکلات رایج در تعمیرات پرینتر های لیزری
ملکه در حالی که کتابی در دست دارد، روی تابوت سنگی اش نشسته هست.


آقایان! با این تیپ، خانم ها را فراری می دهید
یکی دیگر از تصاویر به نمایش گذاشته، تصویر مرلین مونرو در پوشش شنا ست که کتاب”Ulysses” اثر جیمز جویس را روی زانو دارد.


آقایونی که ادعای زرنگی دارن بخونن از خنده می ترکین شایدم گریتون بگیره نمی دونم
برای دوستداران هنر و ادبیات و تاریخ کتاب”Les femmes qui lisent sont dangereuse” یک گنجینه هست.

دو فصل از کتاب توسط تاریخ نویس و نویسنده فرانسوی لوره آدلر نوشته شده هست.

لوره آدلر پیش از نگارش این کتاب زندگی نامه مارگریت دوراس و در کتاب دیگری با عنوان”Dans les pas de Hanna Arendt ” زندگی نامه هانا آرِنت را در سال 2005 میلادی نوشته بود.

مابقی کتاب را هستفان بول من، توماس من شناس و اهل مونشن نوشته هست.

تصاویر و عکس ها بخش اعظم کتاب فوق را به خود اختصاص داده هست و شرح و تفاسیر نوشته شده در حاشیه ی تصاویر به عنوان مکمل عکس ها، به غنای کتاب کمک کرده هست.


2:

در طی سال های 1800 – 1900 مردان از دست زنانی که اهل مطالعه بودند، نالیده اند.

اونها موج نو را «سیل مطالعه» نامیده و معتقد بودند که این سیل شکست جامعه بشری را به دنبال خواهد داشت.

« میوه ی ِ حرام » با موتیف "خواندن" تصویر چهار زن را در کتابخانه ای به نمایش می آورد.

زنی برای جدا کردن کتاب های مورد علاقه اش از نردبانی بالا رفته هست، در حالی که دختر ک خدمتکار کنار ِدر موقعیت را می پاید تا مبادا بیگانه ای از کار اونها سر در آورد و دو زن دیگر در حال مطالعهِ اونچه که مجاز نیست هستند.

تابلوی” Leune fille lisant” اثر فرانس آی بل (1850) نیز بر گستاخی زنان اهل مطالعه تأکید دارد.

دختر جوانی که کتاب را آرام روبروی صورتش گرفته، پیراهن نازکی بر تن دارد و یکی از شانه هایش کاملا لخت هست.

او با تمام وجود در کتاب غرق شده هست.

اغلب در هنر نقاشی مطالعه کردن زنان با سکس به نمایش در می آمد.

به طور مثال می توان از اثر مشهور تابلوی ِ پی یر اونتواین باودون (1760)”La Lecture ” نام برد.

زن ِ تابلو آرام و بی خیال بر بالشی تکیه داده و کتاب روی دست چپش سُر خورده هست.

چند دکمه بلوزش باز هست و دست راستش را به درون لباسش فرو کرده.

او کمی کرخت و بی حال به نظر می رسد.

آیا انتظار معشوقش را می کشد یا به رؤیاهای عاشقانه فروخلیده هست؟ نه.

نقاش فقط می خواهد نتایج بد کتاب مطالعهرا گوشزد کند.

نزدیک و صمیمی شدن زنان با کتاب هست که نگرانی می آفریند.

اونچه که در خانه رخ می داد، خارج از کنترل جامعه بود و به عقیده هستفان بول من، این نزدیکی و صمیمیت زن و ُ کتاب بود که هنرمندان در صدد نمایشش بودند.

در واقع اونها چیزی را به ما نشان می دهند که ما هرگز حق و امکان دیدنش را نداشتیم.

جان ورمیر نقاش هلندی 1600 در چند اثر خود شیفتگی زنان به کتاب را نشان داده هست.

تابلو ی“ La Femme en bleu”یک نمونه از آثار او هست.

زن آبستنی در حال مطالعهنامه ای ست، که احتمالا توسط همسرش نوشته شده هست.

دهان نیمه بازش حکایت از بلند مطالعهنامه می کند.


3:

تصاویر ارایه شده در کتاب ِ لوره آدلر و هستفان بولمن، دیدار زن و کتاب و چگونگی تأثیر محتوای ِ کتاب ها بر تن زن را به خوبی به ما نشان می دهد.

زنان با محتوای کتاب ها در نقاشی ها یکی می شوند، یعنی همان چیزی که محقق فرانسوی میشل د ِ سرتییو تصویر فوق «lectio» نامیده هست.

زن مو قرمزی برهنه تابلوی”La Lectrice”اثر جین – جکِکس هِنر (1880) بر زمینه زرد اُخرایی به شکل ونوس هست و کتابی را مثل معشوقش به سینه می فشرد.

با همین شیوه نقاش انگلیسی جی ای ویسلر د ر اثر خود” Sous la lampe” (1858) یکی شدن متن و زن را نشان می دهد.

زن طوری کتاب را به صورتش نزدیک کرده که فاصله اش با کتاب و اتاق محو شده هست.

یکی شدن خواننده و کتاب و فراموش کردن وقت و مکان هنگام مطالعه، در جوامع مردسالار پدیده ای زنانه و منفی تلقی می شده هست.

در حالی که

کتاب برای زنان حکم نفس کشیدن را داشت، راهی به رهایی و وابسته نبودن بود و آغاز یک زندگی نو.

در تنهایی ِ زن کتاب دوستی بود که دلداریش می داد.

اما وقت به یک شکل نمی ماند و ما می توانیم تغییر و تحول وقته را در آخرین تصویر کتاب که متعلق به نقاش آلمانی هرالد متز کِس هست ببینیم.

تابلوی” Femmes savantes ” (2001) دو زن را به نمایش گذاشته هست که در میان انبوهی کتاب با نگاهی جستجوگر در حال مطالعه اند.

رابطه این دو زن با کتاب و کتاب مطالعهبر پایه ی احساسات و نزدیکی ها ی عاشقانه ی ِ روزگار گذشته، ریخته نمی شود، بلکه احساسات و نزدیکی جای خود را به تعمق و تفحص می دهند.









مطلب بالا به تاریخ بیست و هفتم ماه جولای دو هزار و شش در روزنامه سونسکا داگ بلادت ( سوئد) به چاپ رسِده هست .



74 out of 100 based on 64 user ratings 914 reviews