آنتونوف140/ايران140


آنتونوف140/ايران140



آنتونوف140/ايران140
آنتونوف140/ايران140


آنتونوف-۱۴۰ هواپیمایی ملخدار است که محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف در خارکفاوکراین است.
این هواپیما به‌عنوان جایگزینی برای آنتونوف-۲۴ و آنتونوف-۲۶ در نظر گرفته شد. عمده ویژگی‌های بارز این هواپیما نسبت به مدلهای قبلی عبارتند از:سقف پروازی بلندتر، نیاز به باند فرود کوتاه به مسافت۱۷۰۰ متر، سازگار با شرایط آب و هوایی از -۵۵ تا +۴۵ درجه سانتیگراد، افزایش امکانات و آسایش کابین برای مسافران.
این هواپیما در ایران تحت نام ایران-۱۴۰ توسطشرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) تولید می‌شود. نمونه تولید شده توسط هسا نسبت به مدل اکراینی، از لحاظ موتور و تجهیزات پیشرفته‌تر می‌باشد. امروزه از این هواپیما برای مقاصد نظامی و غیرنظامی در ایران و سایر کشورها استفاده می‌شود.

کار طراحی و توسعه این هواپیما از سال ۱۹۹۳ شروع شد. طراحی این هواپیما کار مشترک مهندسانی از کشورهای روسیه، اکراین، کانادا و آمریکا بوده است. شرکت روسی آویاکور و اکراینی کارخانجات هواپیمایی ملی خارکف به‌طور مشترک اقدام به طراحی و ساخت این هواپیما نمودند.

آنتونوف140/ايران140





مشخصات عمومی
  • خدمه: ۲ نفر
  • گنجایش: ۹ متر مکعب+۵۲ نفر
  • طول: ۲۲٫۶ متر (۷۴ فیت)
  • پهنای بال: ۲۴٫۵ متر (۸۰ فیت)
  • ارتفاع: ۸٫۲ متر (۲۶ فیت)
  • بال: مساحت ۵۱ متر مربع (۵۴۸٫۶۷ فیت مربع)
  • وزن خالی: ۱۲٫۸۱۰ کیلوگرم (۲۸٫۱۸۲ پوند)
  • وزن بارگیری: ۶۰۰۰ کیلوگرم (۱۳۲۳۰٫۴۳ پوند)
  • بیشینه وزن برخاست: ۱۹٬۱۵۰ کیلوگرم (۴۲٬۱۳۰ پوند)
  • پیشرانه هواگرد: ۲ عدد× کیمو تی‌وی۳-۱۱۷ توربو پراپ, ۲۴۶۶ اسب بخار (۱۸۳۸ کیلووات) هرکدام
عملکرد
  • سرعت بیشینه: ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت (۳۵۷٫۳ مایل بر ساعت) ۳۱۵ گره هوایی
  • سرعت پیمایش: ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت (۲۹۰ مایل بر ساعت) ۲۵۰ گره هوایی
  • برد: ۱۳۸۰ کیلومتر بر ساعت (۸۶۰ مایل)
  • برد ترابری: ۳۶۸۰ کیلومتر (۲۲۹۰ مایل)
  • سقف پروازی: ۷۶۰۰ متر (۲۵٬۰۰۰ فیت)
  • نرخ اوج‌گیری: ۶٫۸۳ متر بر ثانیه (۱٫۳۴ فیت بر دقیقه)
ایران-۱۴۰


در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی را با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه‌نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان تحت نام ایران-۱۴۰ فراز صادر شد. بعضی قطعات الکترونیکی مدل ساخت ایران، گونهٔ ارتقاءیافته‌تری نسبت به مدل اکراینی می‌باشد. یکی از اهداف ایران از تولید این هواپیما، ایفای نقش گشتزنی دریایی بوده که تا پیش از این بعهده هواپیماهای پی-۳ اوریون بوده است.

در سال ۱۳۸۷ ایران تولید هواپیما ایران-۱۴۰ را با تولید ۱۲ فروند در سال آغاز کرد. ایران با ارتقاء تواناییهای آن، از مدل غیرنظامی یک مدل جهت گشتزنی دریایی ایجاد کرد.
در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی ایران ایرتورز، هواپیمایی سفیران و هواپیمایی هسا از این هواپیما جهت حمل مسافر استفاده می‌کنند. یعرب بدر، وزیر حمل و نقل سوریه نیز در پاییز سال ۱۳۸۸ درخواستی برای خرید این هواپیما از ایران مطرح کرد.

آنتونوف140/ايران140


سوانح
۱. ۲۳ دسامبر۲۰۰۲، سرنگونی هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ در نزدیکی اردستان باعث مرگ شماری از کارشناسان هوافضای اوکراینی و روسی که برای گشایش خط تولید نمونه مشابه به ایران می‌آمدند شد.

۲. ۲۴ دسامبر۲۰۰۵، یک هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با ۲۳ مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون شد و تمامی مسافران آن کشته شدند.
۳. ۱۵ فوریه۲۰۰۹، هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت‌های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش‌های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده‌اند.
۴. ۱۰ آگوست٬ ۲۰مرداد۱۳۹۳۲۰۱۴، یک هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ که از فرودگاه مهرآبادتهران به سمت طبس در حال پرواز بود که در شمال فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و ۳۹ نفر از مسافران کشته شدند و ۹نفر دیگر مجروح شدند.
آنتونوف140/ايران140



سفرهای فضایی باعث پیری بدن انسان می‌شود

1:

توضيحات وزارت دفاع درباره هواپيماي ايران 140
اسفند89
معاون امور صنایع و تحقیقات وزارت دفاع با اشاره به جزئیات هواپیمای ایران ۱۴۰ فرمود: این هواپیما با سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت ۵۲ مسافر را جا به جا می کند و به زودی علاوه بر خط هوایی شهرستان تهران - اصفهان در سایر خطوط خدمات هوانوردی را به مسافران ارائه می دهد.

اونتونوف140/ايران140


مهندس محمد اسلامی ؛ هواپیمای ایران ۱۴۰ را از جمله هواپیماهای پیشرفته توصیف کرد و اضافه کرد: این هواپیما، هواپیمای کوتاه برد منطقه ای هست که دارای دو موتور ملخ دار هست و برای مسافتهای کوتاه طراحی و ساخته شده هست.
وی ظرفیت این هواپیما را ۵۲ مسافر ذکر کرد و فرمود: این هواپیما ۵۲ مسافر را با سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت جا به جا می کند.
معاون امور صنایع و تحقیقات وزارت دفاع ادامه داد: هواپیمای ایران ۱۴۰ می تواند یک تا یک ساعت و نیم پرواز کند و می تواند بیش از ۴۰ فرودگاهی که در روز، ماه و یا سال به دلیل عدم هواپیما پرواز ندارد را فعال کند.
وی با اشاره به مزایای این هواپیماهای سبک خاطرنشان کرد: در دنیا در بخش هوانوردی تلاش می شود با عرضه فراوان و ظرفیت کم خدمات را ارائه نمايند.


پرتاب اولین بیلبورد فضایی در سال 2016
به این ترتیب می توانند با فرکانس بالا ساعت به ساعت میان چند شهرها پرواز نمايند و مسافران را جا به جا نمايند.
اسلامی با تاکید بر اینکه این وضعیت در کشور ما برعکس هست اضافه کرد: در بخش هوانواردی کشور بیشتر سعی می شود که با ظرفیت بالا و فرکانس پایین خدمات لازم را ارائه نمايند به گونه ای که در مسیر یک ساعته هواپیمایی با ظرفیت ۱۵۰ نفر با وقت پروازی سه روز در میان اقدام به جابجایی مسافران می شود در حالی که می توان با جایگزین کردن هواپیماهای سبک این خلا را پر کرد.
معاون امور صنایع و تحقیقات وزارت دفاع با تاکید بر اینکه در حال حاضر هواپیمای بومی ایران ۱۴۰ در خط هوایی تهران-اصفهان برنامه گرفته هست یادآور شد: طبق برنامه ریزیها برنامه هست این هواپیمای سبک در برنامه پروازی سایر شهرها گنجانده می شود.
اونتونوف140/ايران140


منوی اشتهابرانگیز فضانوردان در فضا

2:

با این مشخصاتی که دادی معنی پیشرفته رو هم فهمیدیم.


چرا برخی کهکشان‌ها جوانمرگ می‌شوند؟
از اون ملخ هاش % یشرفته بودنش معلومه.


شکار یک سحابی مرموز از زاویه جدید + تصاویر
اینطور که مشخصه بطور میانگین سه چهار سال یکبار سانحه داشته.


ناسا نخستین زیردریایی فضایی جهان را می سازد


74 out of 100 based on 74 user ratings 674 reviews