و اعتقادات ایشان شر


و اعتقادات ایشان شر




لطفا در مورد شیعه و اعتقادات ایشان شرح دهید. تشكر دارم.
پاسخ :
سلام علیكم .با آرزوی سلامت و موفقیت برای شما و تشكر از كار خوبتان كه اعتقادات شیعه را از خود شیعه جویایید.اصولا روش صحیح برای مطلع شدن از اعتقادات پیروان یك مذهب ، یا باید از خود اونان پرسید ویا از كتب معتبر نزد اونان كه در مقام تبیین آراء و اندیشه های اونان هست مدد جست.چه بسیار مطالب نادرست و ناروائی ،كه هیچ سنخیتی با اعتقادات شیعه ندارد و از روی غرض ورزی ویا به واسطه عدم شناخت درست از اعتقادات شیعه به اونان نسبت داده میشود.


در صورت وجود اطلاعات بیشتر لطفا جواب سوال را كامل بیان فرمایید یعنی نحوه
شیعیان نیز با كمال سرفرازی اعتقادات خویش را در كتبی كه به این منظور تالیف یافته بیان كرده اند .كه به عنوان نمونه میتوانید به كتاب «عقائد الامامیه /محمد رضا المظفر»مراجعه فرمائید ، در این اجمال به اصول اعتقادات شیعه اشاره ای میكنیم :

، شرایط ثبت نام ، تاریخ ثبت نام و اطلاعات لازم دیگر جهت ثبت نام در حوزه
1-عقیده شیعه در مورد خداوند : ان الله تعالی واحد احد ، لیس كمثله شیء ، قدیم لم یزل و لا یزال ، هو الول والآخر ، علیم حكیم عادل حی قادر غنی سمیع بصیر ، و لا یوصف بما توصف به المخلوقات فلیس هو بجسم و لا صوره ولیس جوهرا ولا عرضا و لیس له ثقل او خفه ولا حركه و لا سكون ولا مكان ولا وقت

سوال ربطی به رشته شما ندارد من از شما می خواهم مرا راهنمایی كنید به عنوان
ولیشار الیه ، كما لاند له ولاشبه ولا ضد له ولاصاحبه له ولا ولد ولا شریك ولم یكن له كفوا احد ، لاتدركه الابصار و هو یدرك الابصار...


من این است من با تمام عقاید دینی كه در آن زمان داشتم و انجام فریضه های


در حوزه ی علمیه قم تحصیل كنم.چگونه باید اقدام كنم ؟ آیا می شود هم زمان
2-عقیده شیعه در توحید : یجب توحید الله من جمیع الجهات فكما یجب توحیده فی الذات ،و نعتقد انه واحد فی ذاته و وجوب وجوده ، كذلك یجب توحیده فی الصفات و ذلك بالاعتقاد بان صفاته عین ذاته وبان لا شبه له فی صفاته الذاتیه فهو فی العلم والقدره لا نظیر له و فی الایجاد و الرزق لا شریك له و فی كل كمال لا ند له ، و كذلك یجب توحیده فی العباده فلا تجوز عباده غیره و لا اشراكه فی العباده بوجه من الوجوه فمن اشرك غیره حكمه حكم من یعبد الاصنام و الوثان...

مكالمه عربی نیز در این بخش وجود دارد؟ - عبداله
3-عقیده شیعه در مورد نبوت : نعتقد ان النبوه وظیفه الهیه و سفاره ربانیه یجعلها الله تعالی لمن ینتجبه و یختاره من عباده الصالحین و اولیائه الكاملین فی انسانیتهم فیرسلهم لغایه ارشاد الناس الی ما فیه من مصالحهم فی الدنیا و الآخره و تزكیتهم من مساویء الاخلاق و مفاسد العادات و تعلیمهم الحكمه و المعرفه ...


برای افراد افسرده در حالی كه بدانیم بر بهبود حال آن ها اثر می گذارد واحتمال
و نعتقد ان الانبیاء معصومون و العصمه هی التنزه عن الذنوب و المعاصی صغائرها و كبائرها و عن اخطا و النسیان ...


تقاضای یك استخاره داشتم. باتشكر علی یارتان - مریم حقیقت دوست - 20 ساله
و نعتقد ان محمد بن عبد الله خاتم النبیین و سید المرسلین
افضلهم علی الاطلاق كما انه سید البشر جمیعا ، لا یوازیه فاضل فی فضل و لا یدانیه احد فی مكرمه و لا یقاربه عاقل فی غقل و لا یشبهه شخص فی ایجاد و انه لعلی ایجاد عظیم ذلك من اول النشر الی یوم القیامه
4-عقیده شیعه در مورد قراون كریم : القراون هو الوحی الالهی المنزل من الله تعالی علی لسان نبیه الاكرم ، فیه تبیان كل شیء و هو معجزته الخالده التی اعجزت البشر عن مجاراتها فی الفصاحه و البلاغه وفیما احتوی من حقائق و معارف عالیه لا یعتریه التبدیل و التغییر و التحریف و هذا الذی بین ایدینا الیوم نتلوه هو نفس القراون المنزل علی النبی و من ادعی فیه غیر ذلك فهو مخترق كاذب او مغالط او مشتبه و كلهم علی غیر هدی ، فانه كلام الله الذی لا یاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه...


5-شیعه معتقد به حقانیت مرگ و برزخ و بر انگیخته شدن در روز قیامت و رسیدگی به حساب و عمل بندگان و بهشت و جهنم هست.
در مورد تفصیل عقاید شیعه به كتاب فوق مراجعه كنید.
تفاوت میان دو فرقه شیعه و سنی :
دو فرقه در اصول اعتقادات با هم اتفاق نظر دارند ، هرچند در ظرائف این مباحث (مانند رؤیت خداوند و جبر و اختیار انسان و...) با هم اختلاف نظرهایی دارند.

اختلاف پايه ی میان شیعه و سنی به مساله خلافت و جانشینی پیامبر اكرم برمیگردد.

شیعه برپايه ادله ای كه بدان اشاره خواهد شد علی بن ابیطالب را خلیفه بلافصل پامبر اكرم میدانند.

این اختلاف میان شیعه و سنی در امر جانشینی پیامبر اكرم در دو ناحیه تجلی می كند ، زیرا از دیدگاه شیعه امام و جانشین پیامبراكرم از دو شان برخوردار هست : 1-مرجعیت علمی : یعنی تبیین و تفسیر معصومانه تعالیم وآموزه های دین در هر سه ناحیه عقاید و اخلاق و احكام.

2-حكومت و اداره جامعه : یعنی اجرای تعالیم و دستورات دین در میان جامعه ، اما اهل سنت تنها شان دوم را برای خلیفه پیامبر قائلند.

بر این پايه شیعه درتبیین آموزه های اعتقادی و نیزنحوه انجام احكام و مناسك عملی اسلام از علی و اهل بیت پیامبر پیروی كرده و به كلام اونان به عنوان حجت شرعی هستناد میكنند و این در حالی هست كه اهل سنت از اجتهادات برخی از صحابه و تابعین و ابو حنیفه و مالك و احمد بن حنبل و شافعی پیروی میكنند و همین امر منشا تفاوت نظر میان شیعه و سنی در تبیین بسیاری از ظرائف اعتقادی و كیفیت انجام مناسك و احكام عملی اسلام شده هست.


در اینجا لازم هست ادله ای كه شیعه به اون تمسك میجوید اشاره ای شود ( لازم به ذكر هست كه تمام مطالب ذیل از منابع معتبر نزد اهل سنت نقل شده هست) :
1-وقتی پیامبر اكرم به تصریح قران كریم مامور شدند دعوت علنی خود را با دعوت از خویشاوندان نزدیكتر خود آغاز كنند ( « و انذر عشیرتك الاقربین سوره شعرا/ آیه 215 ) ، صریحا به اونان فرمود : هر یك از شما در اجابت دعوت من سبقت گیرد برادر و وصی و خلیفه وجانشین من خواهد بود.

« ایكم یؤازرنی علی هذا الامر ان یكون اخی و وصیی و خلیفتی فیكم من بعدی » و تنها كسی كه در اون جلسه ، یعنی پیش از همه ، اسلام را پذیرفت و دعوت پیامبر اكرم را اجابت كرد علی (ع) بود ، و پیامبر اكرم به دنبال اون دست بر گردن علی گذاشت و فرمود : « ان هذا اخی و وصیی و خلیفتی فیكم فاسمعو له و اطیعوه ، او برادر و وصی و جانشین من در میان شماست پس اوامر او را بشنوید و اطاعت كنید.» پس جمعیت برخواستند در حالی كه می خندیدند و خطاب به ابوطالب میفرمودند محمد به تو دستور داد كه از اوامر پسرت اطاعت كنی.

( مسند احمد بن حنبل/ج1/ص111 ، تاریخ طبری/ط.اروپا/ج1/ص1171 ، تاریخ ابن اثیر/ج2/ص222 ، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی/ج13/ص211 ، كنزالعمال/متقی هندی/ج15/ص100و115و130 ،سیره حلبی/الاسلامیه بیروت/ج1/ص285 )
2-پیامبر اكرم پس از بازگشت از حجه الوداع در منطقه غدیر خم توقف نمودند و دستور دادند كسانی را كه از اونجا رد شده بودند بر گردانند واستقامت كنند تا كسانی كه هنوز نرسیده اند بییایند-كه حدود دو روز در اون منطقه بسیار گرم طول كشید-اون گاه شروع به سخن كرده و فرمودند: « ..

ا لست اولی بكم من انفسكم ، آیا من به شما از خودتان اولی و سزاوارتر نیستم » (اشاره به آیه قراون: النبی اولی بكم من انفسكم /سوره احزاب/ آیه6 ) جمعیت فرمودند بله چنین هست ، پیامبر دست علی (ع) را بالا بردند به گونه ایكه سفیدی زیر بغل حضرت پیدا شد ، سپس فرمودند :« فمن كنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله » به دنبال این جریان اصحاب آمدند و به علی (ع) تبریك میفرمودند و در پیشاپیش اونان ابوبكر و عمر بودند كه ضمن فشردن دست علی (ع) میفرمودند : « بخ بخ لك یا بن ابی طالب ، اصبحت مولای و مولا كل مومن و مومنه ، مبارك باد بر تو ای فرزند ابی طالب ، همانا تو مولای من و مولای هر مومن و مومنه شدی.» و نیز به دنبال همین جریان بود كه این آیه شریفه نازل شد: «الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دینا» سوره مائده / آیه 3
( منابع این حدیث اونقدر زیاد هست كه مجال ذكر همه اونها نیست و تنها به ذكر چند منبع اكتفا میكنیم : مسند امام احمد بن حنبل/ج4/ص281 ، تذكره الخواص ابن الجوزی/ص29 ، كنز العمال/متقی هندی/ج6/ص397 ، سر العالمین/امام غزالی/ص12 ، الریاض النضره/طبری/ج2/ص169 ،البدایه و النهایه/ابن كثیر/ج5/ص212 تفسیر امام فخر رازی/ج3/ص63 و..

دهها منبع دیگر )
3-تعیین ولی در آیه « انما ولیكم الله و رسوله والذین آمنو الذین یؤتون الزكاه و هم راكعون ، ولی و سرپرست شما فقط خدا و پیامبر و مومنینی هستند كه در حال ركوع صدقه می دهند.» مائده/آیه55 .

بنا بر نقل اهل سنت از ابن عباس و ابوذر و انس بن مالك ، این آیه در شان علی (ع) نازل شده هست.
(تفسیر طبری/ج6/ص186 ، اسباب النزول الواحدی/ص133 ، شواهد التنزیل/ج1/ص161 ، انساب الاشراف بلاذری/ص255/ح151 ، تفسیر السیوطی/ ج2/ص293 )
4-عصمت و پاك بودن اهل بیت در آیه تطهیر « انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا » سوره احزاب/آیه 33
صاحب شواهد التنزیل از علمای اهل سنت ، بیش از یكصد و سی حدیث از منابع حدیثی اهل سنت در زمینه نزول واختصاص آیه تطهیر به علی و فاطمه و امام حسن و امام حسین ، ذكر كرده هست.

(شواهد التنزیل حاكم حسكانی/ج2/ص10 تا 92 )
از جمله به شهادت ابوبكر (در جریان مناظره علی ع با او بر سر فدك) [صحیح مسلم و صحیح بخاری به نقل طبرسی در احتجاج/ج1/ص90] ونیز به شهادت عایشه (در بیان شان نزول این ایه ) اختصاص به این بزرگواران دارد و شامل دیگران نمیشود.[صحیح مسلم/ج7/ص121و130].وی میگوید: پیامبر در حالی كه علی و فاطمه و حسن و حسین را زیر پارچه ای جمع كرده بود فرمود : اللهم هؤلاء اهل بیتی ، فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا.

عرض كردم : یا رسول الله آیا من هم از اهل بیت هستم ؟فرمود : نه ، دور شو ، البته تو بر خیری.

[شواهد التنزیل/ج2/ص/61/ح682]
همچنین در روایات متعددی آمده كه پس از نزول این آیه پیامبر اكرم تا شش ماه هر روز هنگامی كه برای نماز صبح بیرون می آمد، در خانه فاطمه زهرا
می ایستاد و می فرمود : « الصلوه الصلوه یا اهل البیت انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا »[شواهد التنزیل/ج2/ص11]
5-حدیث ثقلین كه توسط راویان بسیار زیادی از نبی اكرم نقل شده هست : «انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسكتم بهما لن تضلو ابدا و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض ، من میروم و دو چیز گرانبها را در میان شما باقی می گذارم كتاب خدا (قراون) و اهل بیتم ، مادامی كه به این دو چنگ بزنید گمراه نخواهید شد و این دو از هم جدا نمی شوند تا بر سر حوض [كوثر در بهشت] بر من وارد شوند.»[صحیح مسلم/باب فضائل علی بن ابی طالب ،
سنن الترمذی/ج13/ص199و201 ، كنز العمال/ج1/ص48 ، مسند احمد بن حنبل/ج3/ص14و17و26و59 ، سنن بیهقی/ج2/ص148 وج7/ص30 ]
6-پیامبر اكرم فرمود : « مثل اهل بیتی كسفینه نوح من ركبها نجی و من تركها غرق ، اهل بیت من مانند كشتی نوح می مانند ، كسی كه سوار این كشتی شد نجات می یابد و كسی كه از اون تخلف جست هلاك می شود.»[ذخائر العقبی طبری/ص20 ، مستدرك الحاكم/ج2/ص343 وج3/ص150 ، الدر المنثور السیوطی/تفسیر آیه 58 بقره ، كنز العمال متقی هندی/ج6/ص153و216 ، الصواعق ابن حجر/ص75 ، مجمع الزوائد هیثمی/ج9/ص168 ]
7-روایات بسیار زیادی كه پیامبر اكرم در اونها تصریح فرموده كه علی (ع) داناترین امت به معارف دین هست و قول و فعلش از معصیت و خطا مصون و مطابق با دستورات دین هست ، مانند :
-« انا مدینه العلم و علی بابها فمن اراد المدینه و الحكمه فلیاتها من بابها ، من شهر علمم و علی در اون هست پس كسی كه می خواهد وارد این شهر شود و حكمت بیاموزد باید از در اون وارد شود.»
-« علی مع الحق و الحق مع علی ، علی با حق و حق با علی هست.»
-« علی مع القراون و القراون مع علی ، علی با قراون و قراون با علی هست.»
-« من اتخذ علیا اماما لدینه فقد هستمسك بالعروه الوثقی ، هركس در امر دینش علی را امام خود برنامه دهد به ریسمان محكم چنگ زده هست.»
-« الحق علی لسانك و فی قلبك و معك و بین یدیك و نصب عینیك ، ای علی حق بر زبان تو و قلب تو و با تو و پیش روی تو ست.» [مسند احمد بن حنبل / ج 18/ ص 282]
-«من اطاع علیا فقد اطاعنی و من عصی علیا فقد عصانی ، هر كس از علی اطاعت كند از من اطاعت كرده و هركس با علی مخالفت كند با من مخالفت كرده هست.» [ مستدرك صحیحین / ج 3/ ص 121و131و139]
-«من یرید ان یحیی حیاتی و یموت موتی و یسكن جنه الخلد التی وعدنی ربی فلیتول علی بن ابیطالب ، فانه لن یخرجكم من هدی و لن یدخلكم فی ضلاله ، هر كس می خواهد زندگییش زندگی من و مرگش مرگ من باشد و در بهشت جاودانی كه پروردگارم به من نوید داده هست مستقر شود پس علی را مولی و سرپرست خود برنامه دهد ، به درستی كه علی هیچ گاه شما را از حق و هدایت خارج نمی كند و هرگز در گمراهی داخل نمی كند.»
[منتخب فضائل النبی/ص 127و142و143و166 به نقل از منابع معتبر اهل سنت: مستدرك صحیحین ، سنن ترمذی ، كنز العمال ، تفسیر كبیر فخر رازی و .

.

.]
8-علی كسی هست كه پیامبر در مورد او فرمود :
-« علی منی بمنزله راسی من بدنی »
-«انت منی و انا منك »
-«انت منی بمنزله هارون من موسی»
-«انا و علی من شجره واحده و سائر الناس من شجر شتی»
-«انت اخی فی الدنیا و الاخره»
-«انت غدا فی الاخره اقرب الایجاد من و علی الحوض خلیفتیی »
-«النظر الی علی عباده »
-«لاعطین الرایه غدا رجلا یحب الله و رسوله و یحبه الله و رسوله »
-«حب علی ایمان و بغضه نفاق»
-« عن ابی ذر الغفاری و جابر : ما كنا نعرف المنافقین الا ببغض علی بن ابیطالب ، نمی شناختیم منافقین را مگر با بغض نسبت به علی بن ابیطالب»
-«لا یشم رائحه الجنه من لیس له حب علی»
و ابوبكر در مورد او فرمود : هركس دوست دارد به شخصی بنگرد كه بزرگترین منزلت و جایگاه را در نزد نبی اكرم داشت و بیش از همه از از فیض وجود نبی اكرم بهره مند و سیراب شد ، به علی بن ابیطالب بنگرد.
و عمر –بارها پس از مراجعه به علی در حل مسائل و مشكلات فقهی- در باره او فرمود : لولا علی هلك عمر
و معاویه (دشمن شماره یك علی ) هنگامی كه خبر شهادت او را شنید در باره اش فرمود : ذهب الفقه والعلم بموت علی بن ابیطالب
وابوبكر و عمر و عثمان همواره در مسائل مشكل فقهی امت را به علی بن ابیطالب ارجاع می دادند.


[كنز العمال- الصواعق المحرقه-الریاض النضره-صحیح بخاری –مسند احمد-مستدرك صحیحین-سنن ترمذی]
شیعیان بر پايه ادله فوق و ادله دیگری معتقدند سپس رحلت پیامبر علی بن ابیطالب امام و پیشوای بلافصل منصوب از جانب خداست.همچنین پس از ادله ای كه در عصمت علی (ع) گذشت روایات معتبر از امام علی در امامت سایر امامان وارد شده هست.
موفق و سعادتمند باشید.



78 out of 100 based on 33 user ratings 758 reviews