میخواستم بر طبق قران چگونه فرزندان حضرت ادم(ع) تولید مثل كردن؟ با تشكر

زحمات شما.جوابی که قبلا دریافت کردم؛ هم مفید بود و هم نه. مفید از این جهت
زیر مجموعه های پاسخ به سوالات قسمتی رو بهتر برای پاسخ به این سوال پیدا
آیه 43 سوره توبه خطاب به پیغمبرمی قرماید :و خدا تو را ببخشد ... چطور این
منظور از کل
فصلت مراحل آفرینش را بیان می كند. اگر آن ها را با هم جمع كنیم 8 مرحله می
سوره بقره و لتکمله العده چه معنایی دارد آیا باید سی
بررسی میزان آگاهی معلمان مدارس ابتدایی شهر مشهد در رابطه با پیشگیری و کنترل سل ریوی
بررسی میزان آگاهی بیماران مبتلا به بیماری قند در مورد بیماری قند و اصول مراقبت از خود در بیمارستانهای خصوصی تهران
بررسی و تعیین انواع فعالیتهای بالینی که دانشجویان لیسانس پرستاری بر حسب درک فردی خود به عنوان تجارب بالینی تنیدگی‌آور قلمداد می‌کنند
بررسی میزان آگاهی زنان تهران درباره سرطان دهانه رحم و راه تشخیص زودرس آن و ارتباط آن با انجام و ترتیب انجام پاپانیکلائو در آنها
بررسی نظر پزشکان متخصص شاغل در بیمارستانهای تهران در مورد حرفه پرستاری و میزان آگاهی آنان از وظایف پرستاران بالینی
بررسی میزان آگاهی مدیران خدمات پرستاری شاغل در بیمارستانهای منتخب نواحی چهارگانه تهران از مدیران و اصول آن
بررسی نگرش اقشار منتخب جامعه نسبت به حرفه پرستاری در تهران
بررسی میزان آگاهی مدیران پرستاری در موارد اصول مدیریت و ارتباط آن با میزان رضایت سرپرستاران از نحوه مدیریت آنها در بیمارستانهای آموزشی تهرا
بررسی روشهای ارتباطی موجود بین مدیران پرستاری و سرپرستاران بخشها و ارزیابی سرپرستاران مزبور از این روشهای ارتباطی در بیمارستانهای منتخب
بررسی فعالیتهای کلینیکهای تنظیم خانواده در زمینه جلوگیری از بارداری و کلینیکهای تنظیم خانواده منتخب تهران

میخواستم بر طبق قران چگونه فرزندان حضرت ادم(ع) تولید مثل كردن؟ با تشكر




به نام خدا
سلام میخواستم بر طبق قران چگونه فرزندان حضرت ادم(ع) تولید مثل كردن؟
با تشكر
پاسخ :
با نام خدا

الله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء، با تاکید مجدد بر سخنان
سلام

اسامی تعداد زیادی از پیامبران آمده ؟ در كدام سوره نام پیامبر اسلام بیشتر
در این رابطه با توجه به روایات و آراء دانشمندان سه نظریه مطرح می باشد.


در روز 5 ساعت قران بخوانم . چون به کلاس قران میروم و حفظ میکنم. لطفآ یک برنامه


هست که به جلسه قران میروم و تا به حال توانسته ام 17 جزء و نیم از قران را
1.


الان كه سال تحصیلی كم كم دارد شروع می شود، در طول سال تحصیلی ، یك سری مسابقات
ازدواج و تناسل فرزندان آدم ـ علیه السّلام ـ به این نحو بوده هست كه خداوند برای هر یك از پسران و دختران، زوجی از فرشتگان و جنّیان آفرید و اولاد اونها با یكدیگر به صورت پسر عمو و دختر عمو در آمدند و تكثیر نسل صورت گرفت.


«علمه شدید القوی»: چگونه فرشته ای می تواند به اشرف مخلوقات و آن هم بهترین


كلام خدا ست..درسته كه نازل شده بر پیامبر خدا...پس چرا توش میگه ایاك نعبد.ایاك
«زراره» به نقل از امام صادق ـ علیه السّلام ـ در ردّ نظر اهل سنّت پیرامون ازدواج برادران و خواهران با یكدیگر می گوید: وای بر این گروه كه نظرات اونها نه موافق نظرات فقهای حجاز هست و نه مطابق آراء فقیهان عراق.


جوشن کبیر می خوانیم خداوند کوهها را به عنوان نگهبان زمین قرار داده است
خداوند دو هزار سال قبل از خلقت آدم امر فرمود تا بر لوح محفوظ نقش بندند كه ازدواج برادر و خواهر با یكدیگر از محرمات هست پس چگونه هست اینگونه نظرات در حالیكه ما هیچ اثری از حلیّت این موضوع در كتب آسمانی مثل تورات و زبور و فرقان(قراون) نمی یابیم براستی كه اینگونه برداشتها چیزی نیست مگر تقویت نظریة مجوسیان.»
اونگاه حضرت پیرامون پیدایش نسل آدم و ذریّه او اینگونه فرمودند:«آدم ـ علیه السّلام ـ در هفتاد بار زایمان حوّا ـ علیه السّلام ـ صاحب یكصد و چهل دختر و پسر شد(حضرت حوّا در هر حمل صاحب دو قلو، یكی پسر و دیگری دختر، می شدند) تا اینكه هابیل به دست برادرش كشته شد.

در مرگ او آدم اونقدر بی تابی كرد كه تصمیم گرفت پنجاه سال از نزدیكی با حوّا دوری گزیند، سپس این مدت طولانی خداوند بر اونها عطیه ای بهشتی مرحمت فرمود، عصر روز پنج شنبه حوریه ای سیه چشم بنام« نزلة» از بهشت فرود آمد و به امر خداوند با «شیث» ازدواج نمود و فردای اون روز به هنگام عصر دیگر كنیزكی بهشتی بنام «منزلة» به امر خداوند از بهشت پایین آمده و به ازدواج فرزند دیگر آدم یعنی«یافث» در آمد.

از همسر شیث پسری به دنیا آمد و نیز از همسر یافث دختری، و اون هنگام كه اوند و به حد بلوغ رسیدند با یكدیگر ازدواج نمودند سلف صالح و برگزیدگان از پیامبران یكی پس از دیگری پا به عرصة وجود نهادند.»[1]
در حدیث دیگری علاّمه مجلسی به سند معتبر نقل می كند كه امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمودند:«از برای آدم چهار پسر متولد شد، پس خدا به ایشان چهار نفر از حور العین فرستاد، پس هر یك از ایشان را به یكی از پسرهای خود داد، و چون فرزندان از ایشان به دنیا آمد خدا اون حوریان را به آسمان برد، و به این چهار نفر، چهار نفر از جنّ تزویج كرد و نسل از ایشان به هم رسید، پس هر حملی كه در امت هست از آدم هست، و هر حُسن و جمالی كه هست از حور العین هست، و هر بدصورتی و بدخلقی كه هست از جنّ هست.[2]
در روایتی دیگر از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده هست كه:«...

هنگامیكه قابیل به سنّ بلوغ رسید با دختركی از جنس جنّیان به نام«جهانه» ازدواج نمود، سپس اون خداوند هابیل را به آدم بخشید و او با حوریه ای بهشتی به نام«نزله» وصلت نمود»[3]
2.

اونها (فرزندان آدم ـ علیه السّلام ـ ) با نسل های باقیمانده از نسل های پیشین ازدواج كردند.

چرا كه آدم ـ علیه السّلام ـ نخستین انسانی نبود كه بر این پهنا گام نهاده، بلكه پیش از او انسانهایی در روی زمین زندگی می كرده اند و منقرض شده اند چیزی كه هست بقایایی از اونها در روی زمین وجود داشت كه به تكثیر نسل كمك می كرد.[4]
در كتاب«توحید» صدوق از امام صادق ـ علیه السّلام ـ روایتی آورده شده كه در ضمن اون به راوی فرموده:«شاید شما گمان كنید كه خدای عزّوجلّ غیر از شما هیچ بشر دیگری نیافریده، نه چنین نیست بلكه هزار هزار آدم آفریده كه شما از نسل آخرین آدم از آدم ها هستید.»[5]
و از امام باقر ـ علیه السّلام ـ و امام سجاد ـ علیه السّلام ـ نیز حدیثی به این معنا نقل شده هست.[6]
3.

نظریه سوم ناظر به اینست كه: ازدواج اونها با خودشان انجام گرفته و مجوّز اون، ضرورت آغاز آفرینش و نبودن همسری دیگر بوده هست.


از امام سجاد ـ علیه السّلام ـ (در فرمودگویی كه با مردی قرشی داشته) نقل شده هست كه«...

هابیل با«لودا» خواهر هم قولوی قابیل ازدواج كرد و«قابیل» با«اقلیما»، همزاد و هم قولوی هابیل.» مرد قرشی فرمود اینكه عمل مجوسیان امروز هست، حضرت فرمود:«مجوسیان اگر این كار را می كنند و ما اون را باطل می دانیم برای این هست كه سپس تحریم خدا اون را انجام می دهند.»[7]
و به سند صحیح از امام رضا ـ علیه السّلام ـ در جواب اینكه:«نسل آدم چگونه به هم رسید؟ نقل شده كه فرمود:«حوّا حامله شد به هابیل و خواهر او در یك شكم، و در شكم دوم به قابیل و خواهر او، پس هابیل را به خواهر قابیل و قابیل را به خواهر هابیل تزویج نمود، و سپس اون نكاح خواهران حرام شد.»[8]
در جمع بندی اقوال باید بگوییم كه علاّمه مجلسی طرفدار قول اول هست و در رابطه با احادیثی كه راجع به قول سوم نقل شده فرموده هست:«چون این احادیث موافق اهل سنّت هست، بر تقیّه حمل كرده اند.»[9]
همچنین سید نعمت الله جزایری صاحب«قصص الانبیاء» قول اول را می پذیرد و احادیث قول سوم را حمل بر تقیه می كند.[10]
آقای محمد محمدی اشتهاردی صاحب كتاب«قصّه های قراون» قول دوم را بهترین قول دانسته هست.[11]
علاّمه طباطبائی در«المیزان» در تفسیر آیة شریفة«وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثِیراً وَ نِساءً»[12] به شدّت طرفدار قول سوم هست .و می نویسد:«از ظاهر اطلاق آیة شریفه بر می آید كه در انتشار نسل بشر غیر از آدم و همسرش هیچ كس دیگری دخالت نداشته، نه هیچ زنی از غیر بشر دخالت داشته، و نه هیچ مردی، چون قراون كریم در انتشار این نسل تنها آدم و حوّا را مبدأ دانسته و اگر غیر آدم و حوّا مردی یا زنی از غیر بشر دخالت می داشت، می فرمود:« و بثَّ منْهُما و مِنْ غیرهما» و یا عبارتی دیگر نظیر این را می آورد تا بفهماند كه غیر از آدم و حوّا موجودی دیگر نیز دخالت داشته.


و اما اینكه چنین ازدواجی در اسلام حرام هست و بطوری كه حكایت شده در سایر شرایع نیز حرام و ممنوع بوده هست ضرری به این نظریه نمی زند برای اینكه تحریم حكمی هست تشریعی، كه تابع مصالح و مفاسداست، نه حكمی تكوینی(نظیر مستی آوردن شراب) و غیر قابل تغییر، و زمام تشریع هم به دست خدای سبحان هست.»[13]
با توجه به مطالب فرموده شده باید فرمود: كه اگر با هم ازدواج كرده باشند قبل از تحریم خداوند بوده هست، چرا كه اگر منظور از محرم بودن این باشدكه همه انسانها(زنان و مردان) نسبت به یكدیگر حرام هستند از جهت نكاح و ازدواج، باید فرمود: این سخن درست نیست چرا كه سپس ازدواج قابیل و هابیل با خواهران هم قلوی یكدیگر(كه ازدواجشان قبل از تحریم بود) فرزندان اونها با یكدیگر محرم(به معنای حرمت نكاح با یكدیگر) نیستند بلكه رابطة پسر عمو و دختر عمویی دارند.

و یا در نهایت رابطة پسر خاله و دختر خاله و یا پسر عمّه دختر عمّه، واضح هست كه ازدواج اینها اشكالی نداردو از نوع ازدواج خواهر و برادر نیست.


و امّا اگر منظور از محرم بودن این هست كه پس الان باید همه با هم خویشاوند باشند این سخن درستی هست چرا كه همة انسانها از یك پدر و مادرند و در حقیقت تمام فرزندان آدم خویشاوندان یكدیگرند و این پیوند و ارتباط ایجاب می كند كه شما نسبت به همة انسانها از هر نژاد و هر قبیله ای همانند بستگان فامیلی خود محبت بورزید.»[14]
--------------------------------------------------------------------------------
[1].

مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403 هـ .ق، ج 11، ص 224 و 223، همچنین علامة مجلسی این روایت را به سند معتبر نقل كرده در كتاب: حیوة القلوب(تاریخ پیامبران)، تحقیق سید علی امامیان، انتشارات سرور، 1378 هـ .ق، ج 1، ص 194، همچنین: ابن بابویه(صدوق)، علل الشرایع، دارالحجّة للثقافه، 1416 هـ .ق، ج 1، باب علة كیفیة بدء النسل، ص 32، 35، حدیث 2.


[2] .

عیّاشی، تفسیر عیاشی، تهران، مكتبة العلمیه الاسلامیه، ج 1، ص 215.و مجلسی، حیاة القلوب، پیشین، ج1، ص 194 و 195.


[3] .

مجلسی، بحارالانوار، بیروت، موسسه الوفا، 1403، ج 11، ص 226، به نقل از كتاب«الشفاء و الجلاء».


[4] .

مكارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامیه، چاپ بیست و هشتم، ج 3، ص 282، و سبحانی، جعفر، منشور جاوید، قم، موسسه امام صادق ـ علیه السّلام ـ ، ج 11، ص 111.


[5] .

صدوق، ابن بابویه، توحید، تهران، مكتبة الصدوق، چاپ1378 هـ .ق، ص277، حدیث 2.


[6] .

حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، قم، مطبعة الغلمیّه، چاپ دوم، ج1، ص59 و 16 و مجلسی، بحارالانوار، پیشین، ج 54، ص 336.


[7] .

طبرسی، احتجاج، نجف، انتشارات نعمان، 1386، هـ .ق، ج 2، ص 44.


[8] .

مجلسی، حیاة القلوب، پیشین، ج1، ص 198.


[9] .

مجلسی، حیاة القلوب، پیشین، ج1، ص 198، و بحارالانوار، ج 11، ص 219.


[10] .

جزایری، سیّد نعمت الله، قصص الانبیاء، ترجمة یوسف عزیزی، تهران، انتشارات هاد، چاپ پنجم، 1379 هـ .ش، ص 114.


[11] .

محمدی اشتهاردی، محمد، قصّه های قراون، تهران، انتشارات نبوی، زمستان 79، ص 24 و 25.


[12] .

نساء/1.


[13] .

طباطبائی، محمد حسین، المیزان، ترجمة محمد باقر موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی، ج 4، ص 229.


[14] .

مكارم شیرازی، ناصر و جمعی از دانشمندان، تفسیر نمونه، پیشین، ج 3، ص 280.



66 out of 100 based on 31 user ratings 356 reviews

ذكر سجده واجب آیات قرآن را بگویید. (ل
پیش اومده میخواستم جواب هاشو بدونم :1 : اسم کدامیک از سوره های قرآن هست
کریم آمده که برای هر قومی رسولی از خودشان و به زبان خودشان آمده و در بعض
چند بار
" ثلاثه ایام " چرا در این عبارات قرانی با اینكه لیال و ایام هر دو جمع مكسر
رو از زبان یک نوجوان 13 ساله از شما سوال میکنم که خودش از من پرسید خدا
بررسی عواملی که در رضایت شغلی مربیان پرستاری مدارس پرستاری تهران موثرند
بررسی میزان آگاهی مدیران پرستاری - پرستاران بالینی در برنامه آشناسازی به محیط و وظایف کاری و مقایسه آن با یکدیگر در بیمارستانهای آموزشی منتخ
بررسی میزان آگاهی مادران باردار در مورد خطرات کشیدن سیگار در دوران حاملگی
بررسی نظرات دانشجویان و اعضا هیئت آموزشی مدارس عالی پرستاری تهران درمورد خصوصیات یک مربی بالینی کارآمد
بررسی نظارت پرستاران شاغل و بیماران بستری در بیمارستانهای منتخب دولتی تهران در مورد ساعات ملاقات محدود و ساعات ملاقات آزاد و مقایسه نظرات
ارزیابی مراقبتهای دوران بارداری برای زنان نخست حامله در طی دوران سه ماهه اول بارداری
بررسی و تعیین اپی‌زیاتومی و میزان پارگیهای پرینه ناشی از عدم اپی‌زیاتومی در زنان نخست‌زایی که جهت زایمان به بیمارستانهای منتخب دولتی تهرا
بررسی عوامل ایجاد کننده عفونتهای بیمارستانی در بخشهای زایمان و قسمت استریلیزاسیون مرکزی زایشگاههای منطقه شرق (بهداری تهران)
بررسی و مقایسه نگرش و انگیزه پرستاران شاغل در بیمارستانهای عمومی آموزشی و مراکز عالی آموزشی پرستاری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تهرا
بررسی تسهیلات آموزشی و ارائه انواع برنامه های بهسازی انسانی دفاتر پرستاری بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهر ته
*