برای آیات 41 سوره احزاب و 12 سوره طه که در مورد تدبر در قران هستند ذکر بفرمایید

قراچه روشی را پیشنهاد میكنید؟ (من طلبه هستم و در طول روز وقت آنچنانی
که تمام حروف عربی در آن است یکی از آنها آخرین آیه سوره فتح است دیگری کدام
لطفا بفرمایید آیا در مورد عالم زر در قرآن مطلبی آمده است؟ با تشکر خدانگهدار
ام یک آیه است که اگر به آن عمل کرد، جامعه از فساد و ... دور می شود. همه آیات
ازتون می خوام تمام آیه ها ، احادیٍث ، و کلا تمام نشانه های الهی ای که می
قلب سلیم در قرآن
بررسی میزان آگاهی معلمان مدارس ابتدایی شهر مشهد در رابطه با پیشگیری و کنترل سل ریوی
بررسی میزان آگاهی بیماران مبتلا به بیماری قند در مورد بیماری قند و اصول مراقبت از خود در بیمارستانهای خصوصی تهران
بررسی و تعیین انواع فعالیتهای بالینی که دانشجویان لیسانس پرستاری بر حسب درک فردی خود به عنوان تجارب بالینی تنیدگی‌آور قلمداد می‌کنند
بررسی میزان آگاهی زنان تهران درباره سرطان دهانه رحم و راه تشخیص زودرس آن و ارتباط آن با انجام و ترتیب انجام پاپانیکلائو در آنها
بررسی نظر پزشکان متخصص شاغل در بیمارستانهای تهران در مورد حرفه پرستاری و میزان آگاهی آنان از وظایف پرستاران بالینی
بررسی میزان آگاهی مدیران خدمات پرستاری شاغل در بیمارستانهای منتخب نواحی چهارگانه تهران از مدیران و اصول آن
بررسی نگرش اقشار منتخب جامعه نسبت به حرفه پرستاری در تهران
بررسی میزان آگاهی مدیران پرستاری در موارد اصول مدیریت و ارتباط آن با میزان رضایت سرپرستاران از نحوه مدیریت آنها در بیمارستانهای آموزشی تهرا
بررسی روشهای ارتباطی موجود بین مدیران پرستاری و سرپرستاران بخشها و ارزیابی سرپرستاران مزبور از این روشهای ارتباطی در بیمارستانهای منتخب
بررسی فعالیتهای کلینیکهای تنظیم خانواده در زمینه جلوگیری از بارداری و کلینیکهای تنظیم خانواده منتخب تهران

برای آیات 41 سوره احزاب و 12 سوره طه که در مورد تدبر در قران هستند ذکر بفرمایید




سلام !
لطفا مصداقی برای آیات 41 سوره احزاب و 12 سوره طه که در مورد تدبر در قران هستند ذکر بفرمایید ؟
با تشکر .
پاسخ :
با عرض سلام

کریم در آیه های 68 و 69 سوره ی نحل،درباره ی زنبور عسل سخن گفته است.لطفا درباره


به چهاردهمین آیه از سوره ی مؤمنون خداوند چه موقع بر خود آفرین گفته است؟
قراون كتابى هست كه شكوفایى پیام‏ها و معارف اون، در پناه اندیشیدن هست.


من در مورد آیه : إِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَكَ بِهِ وَیَغْفِرُ
«تفكر عبارت هست از: به كار بردن فكر براى كشف مجهولات و جواب به سؤالات» قراون در این زمینه مى‏فرماید: «وَ أَنْزَلْنا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ» «وحى آسمانى را براى روشن كردن آیات الهى قراون، بر تو نازل كردیم و شاید اونان تفكر كنند».


نباشید.برای مثال،من قصد دارم که دو صفحه قرآن به همراه ترجمه تلاوت کنم.آیا


برون دینی ای وجود دارد که قرآن کلام


خسته نباشید مقصود از اینکه در ایات شریفه قران گفته شده است 1-اسمان در
پس انتظار اون هست كه انسان، آیات قراون را در كنار بیانات پیامبرصلى الله علیه وآله و سنت برنامه داده، در اونها بیندیشد و مجهولات خود را مرتفع سازد زیرا تنها در سایه تفكر در آیات هست كه بسیارى از سؤالات پايه ى انسان، جواب داده مى‏شود.


از حضورتون سوالی داشتم با توجه به قرآن و این معجزه آسمانی و آیه شریفه
قراون به پیامبرصلى الله علیه وآله مى‏فرماید: «قُلْ هذِهِ سَبِیلِى أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِى»«بگو

ایه درباره ی نظم وبرنامه ریزی بنویسید وچند سایت که دران ها بتوان احادیثی

این راه من هست كه با بصیرت تمام من و پیرامون من دعوت مى‏كنیم».



اما تدّبر در قراون عبارت هست از تأمل در عواقب یك امر.



آیات قراون، از معارف و دستورهایى سخن مى‏گوید از مسئولیت‏هاى انسان و نظام پاداش و جزا مى‏گوید و عواقب مثبت و منفى رفتارش را متذكر مى‏شود.

تدبر در آیات قراون یعنى، توجه به عواقب و لوازم آیات و آثار مترتب بر عمل كردن یا نكردن بر مقتضاى اون با این تدبر هست كه دل و قلب انسان راه مى‏افتد و از بشارت‏هاى قراون بهره مى‏گیرد و تهدیدهایش در او مؤثر مى‏افتد.

قراون در

این زمینه مى‏فرماید: «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْاونَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها»«آیا در آیات الهى تدبر نمى‏كنند یا اونكه بر دل اونها قفل زده شده و راه نمى‏افتد».



پس تفكر و تدبر در قراون، به ایجاد روح بصیرت و روشن بینى و زنده شدن و فعال شدن قدرت درك قلب و جان آدمى هست.



در روایات نیز ثواب تدبّر در آیات قراون، از قرائت اون بیشتر معرفى شده هست: «لا خیر فى قرائة لیس فیها تدبر» [آگاه باشید كه‏] خیرى در تلاوت قراون بدون تفكّر و ارزیابى اون وجود ندارد».

اصولًا از مقایسه آیه 121 سوره بقره «الذین آتینا هم الكتاب یتلونه حق تلاوته اولئك یؤمنون به» و آیه 29 سوره «جن»- كه هدف از نزول قراون را بهره‏مندى و تدبر در اون مى‏داند در مى‏یابیم كه «تلاوت راستین» در جریان تدبر در آیات هست.



در این باره توجه به چند نكته، بایسته هست:

1.

الهى بودن قراون بدون «تدبر در اون» معلوم نخواهد شد: «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْاونَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلافاً كَثِیراً»

2.

بدون تدبر در قراون، نمى‏توان از ذخایر بى‏كران و پر خیر و بركت كلام خدا بهره‏اى جست

3.

بدون تدبر نمى‏توان از ظلمت شك و تردید و سرگردانى نفاق، خود را رهانید و به ایمانى راسخ و هستوار، دست یافت

4.

بدون تدبّر عمق و مغز آیات را نمى‏توان دریافت و به حقایق شفرمود و حیرت آورش پى برد

5.

تدبّر كننده در قراون با تمام وجود، در جاى جاى قراون، حضور خدا را حس مى‏كند و دل و جانش را از نور خدا سرشار مى‏نماید.

شكى نیست در این كه، قراون كریم در ده ها آیه ى، به جایگاه رفیع و بلند موضوع اندیشه و تامل اشاره كرده هست؛ از اون جمله:» لعلهم یتفكرون «،» لعلكم تتفكرون «،» لقوم یتفكرون «،» افلا تعقلون «،» افلم تكونوا تعقلون «،» لعلكم تعقلون «،» ان كنتم تعقلون «،» لقوم یعقلون «،» افلا یعقلون «و خداوند در رابطه با تائمل و تدبر در خود آیات قراون كریم مى فرماید:» كتاب انزلناه الیك مبارك لیدبروا آیاته و لیتذكر اولوالالباب؛] این [كتابى مبارك هست كه اون را به سوى تو نازل كرده ایم، تا در] باره ى [آیات اون بیندیشند، و خردمندان پند گیرند «،(1).

هم چنین مى فرماید:» افلا یتدبرون القراون ام على قلوب اقفالها؛ آیا به آیات قراون نمى اندیشند؟ یا] مگر [بر دل هایشان قفل هایى نهاده شده هست؟ «،(2).

امیرالموئمنین على (ع) نیز فرموده هست:» الا لا خیر فى علم لیس فیه تفهم، الا الا خیر فى قرائه لیس فیها تدبر؛ آگاه باشید خیرى نیست در دانش كه در اون تفهم نباشد.

آگاه باشید خیرى نیست در قرائتى كه در اون تدبر نباشد «،(3).» تدبر «در لغت، به معناى ژرف اندیشى، درك عمیق و عاقبت اندیشى هست.

روشن هست كه قراون كریم، مخاطبان خود را به اندیشه در ژرفا و مقاصد پیام خویش دعوت مى كند؛ زیرا بدون» تدبر در قراون «، الهى بودن اون معلوم نخواهد شد و نیز بدون» تدبر در قراون «نمى توان از ذخایر پر خیر و بركت كلام خدا، بهره اى جست و عمق و مغز آیات را دریافت.

به فرموده ى اندیشمندان» تدبر در قراون و آیات اون «، دو زمینه مى طلبد:

1.

معرفت و ایمان به شائن و مقام قراون و آیات اون؛

2.

درك و اعتراف به شائن خود در برابر قراون.

از طرف دیگر، به فراهم سازى شرایط و رعایت آداب نیز سفارش شده هست:

1.

آداب عمومى: مسواك زدن و طهارت داشتن قبل از تدبر؛ هستقبال قبله، پناهندگى به خدا (استعاذه) و هستمداد از خدا (تسمیه) قبل از اندیشه.



2.

پیش نیازهاى تدبر:

الف.

شرایط علمى به مانند تسلط برلغت، ادبیات عرب، منطق، فلسفه، كلام، عرفان، اخلاق، علم حدیث، تاریخ و.



ب.

شرایط روحى و علمى، مانند طهارت روحى و قلبى.

براى عمق بخشى به تدبر در قراون و راه یابى به بهره گیرى هر چه بیشتر از اون، باید به اصول زیر توجه كرد: یكم.

اصول حاكم بر محتواى قراون و آیات:

1.

قابل فهم بودن براى همه،

2.

عدم جدایى از عترت

3.

تحریف ناپذیرى قراون،

4.

خدایى بودن لفظ و چینش قراون،

5.

ابدى بودن پیام،

6.

هدایت و تربیت فرد و جامعه،

7.

عدم امكان تعارض و تضاد آیات؛ دوم.

اصول حاكم بر متدبر قراون و آیات:

1.

صحت اعتقادات،

2.

احاطه بر آیات و احادیث،

3.

برخوردارى از ترجمه اى دقیق و بلیغ،

4.

پاك طلبى و حقیقت جویى،

5.

خلاقیت و ابتكار،

6.

مشورت با اهل قراون.» كاویدن باطن «و» عاقبت اندیشى «، دو خصوصیت پايه ى تدبر به حساب مى آید.

تلاش براى كشف عاقبت امور، انسان را از سطح به عمق مى كشاند و در نتیجه، از حصار و محدودیت مادیت، بیرون آورده، او را با عوالم برتر و ملكوت اشیا، آشنا مى سازد.

این عمل از طریق آیات الهى و اندیشه در اونها، امكان پذیر هست؛ زیرا از طریق تفكر در معناى آیه ى مورد نظر و ملاحظه ى آیات دیگر و ارجاع اون به كل آیات قراون، مى توان از ظاهر به عمق دست یافت.

براى اطلاع بیشتر ر.

ك: نقى پور فر، ولى الله، پژوهشى پیرامون تدبر در قراون، انتشارات اسوه.



موفق باشید

پى‏نوشت‏

(1)) ص، آیه 92)

(2)) محمد، آیه ى 42)

(3)) ر.

ك: بحارالانوار، ج 92، ص 112)

86 out of 100 based on 56 user ratings 1106 reviews

سوره ی حمد راه مستقیم است؟اگر راه الله صراط است پس چرا در سوره ی انسان
رحیمی میخواستم جهت تحقیقی دانشگاهی در مورد اینكه چرا خداوند در قران
نباشید. باتوجه به آیه
من مدتی بود که تصمیم گرفته بودم قران رو حفظ کنم و دنبال یه نرم افزار قرانی
نباشید در آیه 4 سوره تین کلمه "تقویم" به چه معناست؟لطفا کمی در مورد این
نباشید. ایاتی از قران که شان نزول ان در موردحصرت امام حسن مجتبی باشد
بررسی عواملی که در رضایت شغلی مربیان پرستاری مدارس پرستاری تهران موثرند
بررسی میزان آگاهی مدیران پرستاری - پرستاران بالینی در برنامه آشناسازی به محیط و وظایف کاری و مقایسه آن با یکدیگر در بیمارستانهای آموزشی منتخ
بررسی میزان آگاهی مادران باردار در مورد خطرات کشیدن سیگار در دوران حاملگی
بررسی نظرات دانشجویان و اعضا هیئت آموزشی مدارس عالی پرستاری تهران درمورد خصوصیات یک مربی بالینی کارآمد
بررسی نظارت پرستاران شاغل و بیماران بستری در بیمارستانهای منتخب دولتی تهران در مورد ساعات ملاقات محدود و ساعات ملاقات آزاد و مقایسه نظرات
ارزیابی مراقبتهای دوران بارداری برای زنان نخست حامله در طی دوران سه ماهه اول بارداری
بررسی و تعیین اپی‌زیاتومی و میزان پارگیهای پرینه ناشی از عدم اپی‌زیاتومی در زنان نخست‌زایی که جهت زایمان به بیمارستانهای منتخب دولتی تهرا
بررسی عوامل ایجاد کننده عفونتهای بیمارستانی در بخشهای زایمان و قسمت استریلیزاسیون مرکزی زایشگاههای منطقه شرق (بهداری تهران)
بررسی و مقایسه نگرش و انگیزه پرستاران شاغل در بیمارستانهای عمومی آموزشی و مراکز عالی آموزشی پرستاری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تهرا
بررسی تسهیلات آموزشی و ارائه انواع برنامه های بهسازی انسانی دفاتر پرستاری بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهر ته
*