طبقه دارد ؟ نامشان چیست ؟ وهر یك جایگاه چه كس

وامامان نمونه هایی که نشان دهنده ی اشتیاق آنها به حق و مبارزه شان با زشتی
ی 99 شیطان بر چه کسانی مسلط
توضیح دهید آیا ان
سوریه هست
1. لطف بفرمایید لیستی از آیه‌هایی كه در آن به آرامش و سكینه اشاره شد مرقوم
باب تلاوت قرآن: عن الصادق علیه السلام أنه قال : وعلیكم بتلاوة القرآن
بررسی نقش واسطه‌ای مثلث‌سازی بر رابطه خصومت آشکار والدین و مشکلات رفتاری نوجوانان
مطالعه تکوین ساختاری و فیزیولوژیک مغز جنین جوجه تحت تأثیر میدان های الکترومغناطیسی، در پیش از انکوباسیون
بررسی عوامل پیش‌بینی‌کننده سرخوردگی زناشویی در زوجین شهر اصفهان
تاثیر آراء متفکرین عصر روشنگری (مونتسکیو، ولتر و روسو) بر متفکرین دوره مشروطه
معرفت‌ شناسی در مکتب حکمت متعالیه
تحلیل عملکرد نخبگان در روند توسعه سیاسی ایران (84-1368)
تصمیم‌گیری جهت تولید و قیمت‌گذاری محصول جدید با استفاده از نظریه بازی ها (مطالعه موردی خودرو سواری تولید داخل کشور)
تأثیر آموزش به شیوه‌ی تحلیل رفتار متقابل بر سبک‌های عشق‌ورزی و الگوهای ارتباطی زوجین شهر خرم‌آباد
تحلیل سیاست خارجی ایالات متحده و روسیه در آسیای مرکزی بعد از یازده سپتامبر (2008-2001)
نقش توانمندسازی زنان در بهسازی سکونتگاههای غیررسمی نمونه موردی: آبک (شهرداری منطقه1 تهران)

طبقه دارد ؟ نامشان چیست ؟ وهر یك جایگاه چه كس




با سلام
جهنم چند طبقه دارد ؟ نامشان چیست ؟ وهر یك جایگاه چه كسانی است ؟
با تشكر
پاسخ :
با سلام دوست عزیز

نوروز مبارک ببخشید تا جایی که می توانید ذکرهای خدا را برای استفاده بگویید
نكاتی را كه در رابطه با طبقات جهنم , بهشت و برزخ می توان به صورت مختصر و مفید بیان كرد, به شرح ذیل هست :


1.


بگوییم اشیائ عالم را خدا آفریده؟ مثلا چرا نمی توا نیم بگوییم کره ی زمین
جهنم مكانی هست كه هفت طبقه یا هفت در دارد.


حلیة المتقین مرحوم محمد باقر مجلسی سخنانی از ائمه و پیامبر علیهم السلام
به این موضوع در سوره های حجر آیه ی 44 و نحل آیه ی 29 و زمر آیه ی 71 - 73 و موئمن آیه ی 76 اشاره گردیده هست .

خدمت استاد باستانی در مورد تقسیم بندی آیات کلام الله به مکی و مدنی برخی
اما در هیچ كدام از اونها بیان نشده كه مراد از «ابواب» چیست ؟ مفسران پیرامون تفسیر«ابواب» چهار احتمال را مطرح نموده اند.


بدانم چرا زنها هنگام بیرون رفتن از خانه باید از شوهر خود اجازه بگیرند
احتمال اول این كه ابواب به معنای طبقات و دركات مختلف هست .


خلقت زمین واسمان كه در ایه 11سوره فضیلت 2 چسبندگی وجدایی زمین واسمان در
گواه بر این مدعا آیه ی «ان المنافقین فی الدرك الاسفل من النار» و آیاتی دیگر هست .

است که بعضی زیر دست پدر و مادرهای بد وبعضی خوب بار بیایند.انها در اینده
علامه ی طباطبایی در تائیید این كه مراد از ابواب , طبقات و تنوع عذاب های متفاوت هست , می فرماید:«مؤید این احتمال فقره دوم آیه مورد بحث هست كه می فرماید «لكل باب منهم جزئ مقسوم »یعنی از ایشان برای هر دری قسمتی تقسیم شده هست .

چون ظاهر اون این هست كه خود جزئ, تقسیم شده بر درها هست , و این وقتی معنای صحیح می دهد كه «باب »به معنای طبقه باشد نه در ورودی «, (ر.ك : علامه طباطبایی , ترجمه تفسیر المیزان , ج 12, ص 251, دفتر انتشارات اسلامی ).
فخر رازی هم در تفسیر «ان المنافقین فی ...»می فرماید: «ظاهر این تعبیر قراونی این هست كه جهنم دارای طبقاتی هست , و ظاهر این هست سخت ترین طبقات جهنم همان طبقه ی پایین هست , (ر.ك : تفسیر فخررازی , ج 11, ص 87).
شاهد بر این احتمال , حدیث منقول از علی (ع ) پیرامون تفسیر آیه ی«لها سبعه ابواب » هست كه می فرماید: «دوزخ دارای هفت باب , یعنی هفت طبقه هست كه هر طبقه ای بالای طبقه ی دیگری می باشد.

بعدا" اون بزرگوار دست خود را روی دست دیگر نهاد و بدین وسیله طبقه بندی دوزخ را برای بینندگان مجسم نمود».در حدیث دیگری از علی (ع ) می خوانیم كه فرمود: جهنم هفت در دارد; بعضی فوق بعضی دیگر برنامه دارد وقتی اولی پر شد دومی را پر می كنند, اون گاه سومی را تا همه اش پر شود, (ر.ك : حویزی , تفسیر نور الثقلین , ج 3, ص 18 - 19; سیوطی , الدر المنثور, ج 4, ص 99).
احتمال دوم این هست كه ابواب , اشاره به درهای ورودی دوزخ هست همانند درهای متعددی كه در ساختمان های معمولی این جهان وجود دارد.

و در واقع هفت در به كثرت وارد شوندگان اشاره می كند.

اما این فرض با توجه به روایات متعددی كه در تفسیر این آیات آمده هست بعید به نظر می رسد.
احتمال سوم را مفسرانی مانند صاحب تفسیر روح المعانی و تفسیر جامع الاحكام مطرح و نقل كرده اند بدین صورت كه تعدد این درها به لحاظ تعدد گروه های مختلفی هست كه از اونها وارد می شوند.

قائلین به این احتمال به حدیث ذیل تمسك و هستشهاد نموده اند كه : در اول ویژه مسلمانان موحد گنهكار, و در دوم از اون یهود, و در سوم از اون مسیحیت , و در چهارم مخصوص ستاره پرستان , و در پنجم از اون مجوس , و در ششم از اون مشركان , و آخرین در مخصوص منافقان هست , (ر.ك : روح المعانی , ج 14, ص 48; جامع الاحكام , ج 5, ص 3646 به نقل از پیام قراون ).

احتمال چهارم این هست كه این درها اشاره به اعمال و گناهان مختلفی هست كه انسان را به دوزخ می كشاند.

گواه این احتمال هم اولا" مقابله ای هست كه با درهای بهشت وجود دارد مثل باب المجاهدین كه در بهشت هست .

ثانیا" روایاتی هست كه نشان می دهد كه از بعضی از درهای جهنم فرعون و هامان و قارون , و از بعضی مشركان , و از بعضی دشمنان خاندان پیامبر(ص ) وارد می شوند.

این ها نیز دلیل رابطه درهای جهنم با گناهان مختلف هست , (ر.ك : آیت الله مكارم شیرازی و همكاران , پیام قراون , ج 6, ص 218).
2.

به درهای بهشت , این كانون بزرگ رحمت الهی هم در سوره های زمر آیه ی 73, سوره ی ص آیه ی 50 و سوره ی رعد آیه ی 23 و 24 اشاره شده هست .

اما تعداد اون ها در هیچ كدام از اونها بیان نشده هست .

به نظر برخی از مفسرین , اولا" این درها اشاره به امور و اعمال و كارهای مفید و مخلصانه ای هست كه سبب ورود به بهشت می شوند.

و ثانیا" اشاره نشدن به تعداد درها در آیات , خود تصریح به این نكته هست كه طرق وصول به سعادت از طرق سقوط در شقاوت بیشتر می باشد; چرا كه رحمت واسعه ی الهی بر غضبش پیشی گرفته »سبقت رحمته غضبه «, (ر.ك : پیام قراون , ج 6, ص 307).

در بیشتر احادیث اسلامی هم تصریح شده كه بهشت دارای هشت در هست , (ر.ك : مجلسی , بحارالانوار, ج 8, ص 121, حدیث 12 و ص 131, حدیث 32).

ولی در عین حال از بعضی دیگر از احادیث هستفاده می شود كه عدد درهای بهشت هفتاد و یك در هست , (همان , ج 8, ص 139, حدیث 55) چنان كه در لسان مختلف روایات به اسامی مختلف درهای بهشت اشاره شده هست مانند باب المجاهدین , باب الریان (سیراب كننده ی روزه داران ), باب المعروف (در نیكوكاران ), باب الصبر, باب الشكر و باب البلائ,
برای مطالعه بیشتر رجوع كنید به :
پیام قراون , ج 6, ص 311

موفق باشید.
مؤسسه فرهنگی احیاء ثقلین- تهران




60 out of 100 based on 25 user ratings 650 reviews

نباشید آیا کتاب المقتل نوشته مخنف به فارسی ترجمه شده است لطفا بنده را


سلام خدمت استاد باستانی لطفآ در مورد آیات 45 و 46 سوره مبارکه نجم توضیح
حدیث پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله که می فرمایند :بارها جبرائیل نزد
و غرور خود مطلع نبودیم و بعد متوجه شدیم آیا عبادات باید اعاده گردد؟(مقلد
شناسایی عوامل موثر بر عملکرد شناسه (مطالعه مورد صنعت مواد غذایی)
تحولات زیست محیطی و ژئومورفولوژیک دلتای رودخانه مهران (بندرلنگه)
حمایت از حقوق مالکیت صنعتی در نظام سرمایه گذاری خارجی با تاکید بر حقوق ایران
مسئولیت شرکت مادر در قبال فعالیت های شرکت های فرعی در شرکت های چند ملیتی
تبیین تأثیر اعتماد کارکنان به سبک رهبری بر تعهد سازمانی
تغییرات آب و هوایی و مقوله سوم حقوق بشر
نقش فرسایش بر ویژگیهای ژئومورفولوژیکی حوضه آذرشهر چای
مصونیت پارلمانی و جایگاه آن در حقوق کیفری ایران و انگلستان
بررسی عوامل تأثیرگذار بر وفاداری الکترونیکی در کاربران خدمات بانکداری اینترنتی
مناسبات جمهوری اسلامی ایران و روسیه در چهارچوب سازمان همکاری شانگهای (2001-2009)
*