با هم مقایسه کنید و تفاوت "فقر" را در آن بگویید!! الفقر فخری»»»»»» فقر

سوال: درابتدای سوره مبارکه الرحمن خداوند تعلیم قرآن را برخلقت انسان
بدونم چرا در قصص قران بعضی از پیامبران توبه کرده اندبه طور مثال حضرت موسی
در باره اینکه چراحضرت محمد (ص)وقتی به پیامبری رسید دین و ایین حضرت ابراهیم
و عالمانی كه در دین داشتیم و داریم همیشه برایم این سوال بوده كه چگونه
در آیه 11 سوره غافر می گویند : (که خدایا ما را دو بار میراندی و دو بار زنده

بررسی نقش واسطه‌ای مثلث‌سازی بر رابطه خصومت آشکار والدین و مشکلات رفتاری نوجوانان
مطالعه تکوین ساختاری و فیزیولوژیک مغز جنین جوجه تحت تأثیر میدان های الکترومغناطیسی، در پیش از انکوباسیون
بررسی عوامل پیش‌بینی‌کننده سرخوردگی زناشویی در زوجین شهر اصفهان
تاثیر آراء متفکرین عصر روشنگری (مونتسکیو، ولتر و روسو) بر متفکرین دوره مشروطه
معرفت‌ شناسی در مکتب حکمت متعالیه
تحلیل عملکرد نخبگان در روند توسعه سیاسی ایران (84-1368)
تصمیم‌گیری جهت تولید و قیمت‌گذاری محصول جدید با استفاده از نظریه بازی ها (مطالعه موردی خودرو سواری تولید داخل کشور)
تأثیر آموزش به شیوه‌ی تحلیل رفتار متقابل بر سبک‌های عشق‌ورزی و الگوهای ارتباطی زوجین شهر خرم‌آباد
تحلیل سیاست خارجی ایالات متحده و روسیه در آسیای مرکزی بعد از یازده سپتامبر (2008-2001)
نقش توانمندسازی زنان در بهسازی سکونتگاههای غیررسمی نمونه موردی: آبک (شهرداری منطقه1 تهران)

با هم مقایسه کنید و تفاوت "فقر" را در آن بگویید!! الفقر فخری»»»»»» فقر




طفا دو حدیث زیر را با هم مقایسه کنید و تفاوت "فقر" را در آن بگویید!! الفقر فخری»»»»»» فقر افتخار من است(پیامبر(ص)) اگر فقر از یک در خانه وارد شود، ایمان از در دیگر خارج می شود(امام علی(ع))
پاسخ :
با عرض سلام و تحیت.

توجه به این حدیث امام صادق (ع) كه میفرمایند خداوند زمان نمازهای پنجگانه
دوست محترم!

و مفهوم و شان نزو
این که پیامبر اسلام بفرمایند: "الفقر فخری وبه أفتخر علی سائر الأنبیاء" ـ یعنی فقر باعث فخر من هست و به سبب اون بر سایر انبیا افتخار می کنم.("بحارالانوار"، ج69، ص56) ـ به این معنا هست که ایشان با وجود این که شاید فقیرترین پیامبران بوده اند، از جهت مقام و مرتبه بر همه پیامبران برتری داشته اند.


محترم با توجه به این که ارواح مطهره امامان در عالم برزخ و اجساد مطهر انها
به همین خاطر فقر را جزء افتخارات خود شمرده هست.

پیشگیری از جنابت را از طرق مختلف ( تغذیه ، دعا ، آداب خواب و...) را برای من
این به اون معنا نیست که فقر به خودی خود فخر هست، بلکه مراد ایشان سختی های مضاعفی هست که پیامبر اکرم(ص) در راه خدا کشیده اند.

شما و همگی من چند ذکر توپ می خواستم تا با گفتنش در مواقع فراقت و کمکم زیاد
از سوی دیگر، اون چه در حدیث دیگر آمده که "من لا معاش له لا معاد له" و یا مثل اون اشاره به واقعیتی اجتماعی هست که بین فقر و بی تقوایی و بی دین ارتباط وجود دارد؛ یعنی معمولا امت نمی توانند در برابر فقر مقاومت نشان دهند.

توی ذهن من وجود داره که خیلی من را در مورد ازدواج بدبین کرده.اول اینکه
این فراخوان خطری برای جوامع هست که تلاش نمايند فقر را از جامعه ریشه کن نمايند، که فقر می تواند ایمان ها را زائل کند.

درباره ی دف زدن 2 دسته روایت را دیدم. دسته اول شدیدا از آن منع می کرد و نشان
این منافات ندارد با این که شخصی بتواند در نهایت فقر، ایمان خود را حفظ کند.


صدر اسلام در زمانی که مسایل برده و کنیز رایج بود: 1. آیا کنیزان در هنگام
چنین شخصی می تواند به تلاش خود افتخار کند.
اونچه در عین فقر پسندیده هست، مناعت طبع و دست دراز نکردن پیش دیگران و از همه مهم‏تر گردن نهادن به خواست الهی هست.

کسی که چنین باشد مفتخر به کرامت هست.

اگر فقیری چنین باشد، بزرگترین رحمت الهی نصیب او شده و از امتحان سترگ خدا سرفراز خارج شده هست.

حال فقر برای چنین شخصی، کفر را موجب نشده، بلکه نردبانی برای کمال و سعادت هست.
"ما آبروی فقر و قناعت نمیبریم با پادشه بگویید که روزی مقدّر هست"
به همین خاطر در برخی منابع، حدیث دوم بدین صورت وارد شده هست که: "لولا رحمة ربّی علی فقراء اُمتی کاد الفقر أن یکون کفراً" یعنی اگر رحمت پروردگارم بر تهیدستان امتم نبود، نزدیک بود فقر به کفر بینجامد.("جامع الاخبار"، ص109)
در این سخن، حضرت می فرمایند که مؤمنان به واسطه شمول رحمت خدا، هرگز به خاطر فقر کافر نمی شوند، اگر خود تلاش نمايند.


البته در توجیه سابق بر حدیث اول، فرض بر این هست که فقر به معنای فقر مالی و مادی باشد، اما اگر مقصود، فقر معنوی و وجودی باشد، بدین معنا که انسان، نیازمند و فقیر حضرت حق هست، و هماره به خداوند و کمک وی نیاز دارد و اگر لحظه‏ای به خود واگذارده شود، هلاک می گردد؛ و در مقابل خدا بی نیاز مطلق هست.


در این صورت، فقر و تهیدستی و احتیاج به خدا را رسول خدا(ص) عامل افتخار خویش تلقی نموده هست و ربطی به نیاز مالی ندارد.


در روایات و ادعیه، فقر در این معنا به کار رفته هست، مثلاً "أنا الفقیر الذی ربّیته" یعنی من فقیری هستم که تو(ای خدا) او را پرورش دادی.
در آثار عرفانی نیز فقر تنها به این معنا بیان شده هست.

در این معنا، فقر به معنای نیاز به خداوند هست و هر انسانی که نیازمندتر به خداوند باشد، کامل‏تر هست.

معنای بندگی از همین جا ناشی می شود و به همین خاطر فرموده شده که بزرگ‏ترین مقام پیامبر(ص) همان مقام بندگی هست.(اشهد انّ محمداً عبده و رسوله)
با آرزوی توفیق.
موسسه ذکر ـ قم.
باستانی.




54 out of 100 based on 29 user ratings 554 reviews

توضیح دهید: 1. تعریف وحدت وجود چیست؟ (و ذکر اشتباه افراد فاسد العقیده ی
در احکام با حکمی به نام "الجمع بین الفاطمیتین" بر می خوریم. که پایه آن حدیثی

نباشید تصمیم گرفتم شروع به حفظ قرآن کنم اما ازروش درست و اصولی اون اطلاعی
چرا امام علی علیه سلام توی خطبه ی80 نهج البلاغه در مورد زنها این جوری
عرض سلام و تحیت بنده در خصوص چند مطلب ابهاماتی دارم لذا از جنابعالی درخواست
شناسایی عوامل موثر بر عملکرد شناسه (مطالعه مورد صنعت مواد غذایی)
تحولات زیست محیطی و ژئومورفولوژیک دلتای رودخانه مهران (بندرلنگه)
حمایت از حقوق مالکیت صنعتی در نظام سرمایه گذاری خارجی با تاکید بر حقوق ایران
مسئولیت شرکت مادر در قبال فعالیت های شرکت های فرعی در شرکت های چند ملیتی
تبیین تأثیر اعتماد کارکنان به سبک رهبری بر تعهد سازمانی
تغییرات آب و هوایی و مقوله سوم حقوق بشر
نقش فرسایش بر ویژگیهای ژئومورفولوژیکی حوضه آذرشهر چای
مصونیت پارلمانی و جایگاه آن در حقوق کیفری ایران و انگلستان
بررسی عوامل تأثیرگذار بر وفاداری الکترونیکی در کاربران خدمات بانکداری اینترنتی
مناسبات جمهوری اسلامی ایران و روسیه در چهارچوب سازمان همکاری شانگهای (2001-2009)
*