چکار کنیم که بدانیم هیچ گناهی نکرده ایم و حکیم شویم اگر ممکن است یک برنامه
طبق مطالعه مفاتیح حرز امیرالمومنین (ع) را روی پوست آهو باید نوشت كه ادر
ببخشید من یک سوال دارم که مثل کنه به مخم چسبیده و می ترسم یه موقع ... من
نباشید من از اینکه کسی از من تعریف کند بدم می آید مثلا وقتی می خواهم روزه
شما سوال من این بود که آیا انسان گناهکار برای همیشه در جهنم خواهد ماند
فهمید كه ایمان و اسلام آوردن ما مورد قبول خداوند می باشد؟ این مساله كه
بررسی نقش واسطه‌ای مثلث‌سازی بر رابطه خصومت آشکار والدین و مشکلات رفتاری نوجوانان
مطالعه تکوین ساختاری و فیزیولوژیک مغز جنین جوجه تحت تأثیر میدان های الکترومغناطیسی، در پیش از انکوباسیون
بررسی عوامل پیش‌بینی‌کننده سرخوردگی زناشویی در زوجین شهر اصفهان
تاثیر آراء متفکرین عصر روشنگری (مونتسکیو، ولتر و روسو) بر متفکرین دوره مشروطه
معرفت‌ شناسی در مکتب حکمت متعالیه
تحلیل عملکرد نخبگان در روند توسعه سیاسی ایران (84-1368)
تصمیم‌گیری جهت تولید و قیمت‌گذاری محصول جدید با استفاده از نظریه بازی ها (مطالعه موردی خودرو سواری تولید داخل کشور)
تأثیر آموزش به شیوه‌ی تحلیل رفتار متقابل بر سبک‌های عشق‌ورزی و الگوهای ارتباطی زوجین شهر خرم‌آباد
تحلیل سیاست خارجی ایالات متحده و روسیه در آسیای مرکزی بعد از یازده سپتامبر (2008-2001)
نقش توانمندسازی زنان در بهسازی سکونتگاههای غیررسمی نمونه موردی: آبک (شهرداری منطقه1 تهران)






ولایت مطلقه فقیه را شرح دهید
پاسخ :
با نام و یاد خدا و با سلام

در مورد انگش


كه در رابطه با اختر شناسی ونجوم قران چه اشاره هایی كرده است و انسان چقدر
از قراون شریف هستفاده می شود که اوامر و نواهی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در همه ی امور و از جمله در امر حکومت را همگان باید قبول نمايند حتی اگر بر ضرر اون ها باشد و این ضرر اعّم از ضرر جانی و مالی و آبرویی و مانند اون هست «النّبی اولی بالمؤمنین من انفسهم»(1) «ما کان لمؤمن و لامؤمنۀ اذا قضی الله و رسوله امراً ان یکون لهم الخیرۀ من امرهم»(2) و اون چه که در مورد اولویّت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به مؤمنین فرموده شده که «این اولویّت ناظر به مسایل عمومی و اجتماعی مؤمنین هست نه امور شخیّه اونان از قبیل مال و خانه و ناموس شخصی اونان»، حرفی هست نادرست و تقیید بدون دلیل آیه ی شریفه هست، چنان که هستاد بزرگوار ما و مفسر عظیم الشأن مرحوم علامه طباطبایی – قدس الله نفسه الزّکیه – در تفسیر شریف المیزان در ذیل آیۀ شریفه فرموده اند که «این اولویّت، مطلقه و در تمام امور دین و دنیای انسان ها جاری»(3)، و هیچ دلیلی بر انحصار آیه ی شریفه در امر خاصّی نظیر تدبیر امور اجتماعی یا مسأله ی قضاوت و یا امر دیگری وجود ندارد و این مطلب جای تعجب نیست چرا که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نماینده ی خداوند هست و جُز خیر و صلاح فرد و جامعه را در نظر نمی گیرد و بنابراین همین اولویت هم در مسیر منافع حقیقی بشر خواهد بود.


نفس و


بدانم هدف از ساختن گلدسته های بلند در جاهایی مثل حرم امام رضا یا جمکران
مسأله ی «اولویّت بر مؤمنین» پس از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به معصومین علیهم السلام اختصاص داده شده هست و لذا پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم در جریان غدیر خم پس از اون که از حاضران سؤال فرمودند که «ألست أولی بکم من انفسکم» آیا من به شما اولی از خود شما نیستم؟ و حاضران جواب مثبت دادند، اون گاه فرمودند «من کنت مولاه فهذا علیٌ مولاه»(4) و اما پس از غیبت کبری این امر به ولیّ فقیه اختصاص داده شده همان طور که در دلایل و روایات مربوطه آمده هست و از این جهت حضرت صادق علیه السلام در مقبوله ی عمر بن حنظله می فرماید: «ردّ نماينده ی فقیه ردّ نماينده ی ما و ردّ نماينده ی ما ردّ نماينده ی خداوند هست و این عمل در حد شرک به خداوندست».(5)

را د
از این رو اون جا که تشخیص و صلاح حکومت باشد نظیر امر به جنگ، امر به اخذ مالیات، امر به طلاق به عنف و مانند اون باید مسلمین تابع صد در صد باشند و این وظیفه ی تبعیّت حتی در مورد مراجع تقلید و حتی در مورد اعلم از ولیّ فقیه هم جاری هست و این مطلب یک امر ضروری هست و بدون اون هرج و مرج و اختلال نظم لازم می آید و لذا این اشکال هم که فرموده شده «ولایت فقیه اگر انتصابی باشد لابد به عنوان عامّ فقهاء هست نه به عنوان اشخاص و انتخاب خبرگان شخص خاصیّ را، موجب عدم ولایت دیگران نمی شود و در این صورت با تعدّد فقهای منصوبین در یک وقت و با اختلاف نحوه ی درک و انظار اونان چه بر سر اسلام و مسلمین می آید» بیشتر یک اشکال سطحی و ناشی از عدم دقت در مجموع روایات مربوطه هست تا یک اشکال علمی زیرا:

می خوام بگم. پریروز تو اصفهان میدان انقلاب داشتم می رفتم چند تا دختر و
اولاً اون چه که از مجموع روایات، مستفاد هست اون هست که امارت و حکومت و ولایت در مقام عمل برای یکی از فقهاء ثابت می شود و بقیه ی فقهاء او را معاونت و معاضدت می نمايند و به عبارت دیگر بر طبق برخی از روایات نظیر مقبوله ی عمر بن حنظله(6)، ولایت مطلقه به صورت «اقتضایی» و «شأنی» برای هر فقیه واجد شرایطی ثابت هست ولی روایات دیگری وجود دارد که بر کیفیت ولایت در مقام «إعمال» دلالت می کند در حقیقت این دسته از روایات به یک معنا مفّسر دسته ی قبل هست که نمونه ی اون همان روایت فضل بن شاذان(7) از حضرت رضا علیه السلام و نیز روایت ابن ابی یعفور(8) از امام صادق علیه السلام و نیز چندین روایت دیگر هست، که در این روایات تصریح شده که در وقت واحد، بیش از یک امام و والی و ولیّ وجود ندارد چرا که تعدّد، موجب هرج و مرج و اختلال نظام هست و پايه اً این روایات هم ارشادی هست چرا که عقل نیز بر این مطلب و ضرورت اون حاکم هست.


در قرآن خداوند مکرر سفارش به «انفاق کردن» و «زکات دادن» نموده است... 1-افرادی


بیشتر مردان مورد
ثانیاً: «ادلّ الدلیل علی شیء وقوعه» بهترین دلیل بر یک امر، وقوع خارجی اون امر هست.

آیا اعتقاد به ولایت مطلقه ی فقیه و اجرای اون از ابتدای تشکیل نظام اسلامی در کشور ایران – که بر پايه نظریه ی بنیان گذار نظام قدس سره و بر طبق قانون پايه ی مصوّب ملت شکل گرفته – تا کنون موجب اختلال و هرج و مرج شده هست؟ و خلاصه، مطلب روشن تر از اون هست که نیاز به بسط کلام داشته باشد.


بنابر اون چه که گذشت معنای «ولایت مطلقه ی فقیه» این هست که مفاد دو آیه ی شریفه ای که در ابتدای این نکته ذکر شد یعنی مسأله ی «اولویّت بر مؤمنین» پس از غیبت کبری به ولیّ فقیه اختصاص دارد.


بنابراین اون چه از سر ناآگاهی و یا از روی عناد در تفسیر ولایت مطلقه فرموده شده که مثلاً «ولیّ فقیه، ولایت بی حدّ و حصر بر جان و مال و ناموس امت دارد» و بعد هم به این هستناد فرموده می شود که «تعبیر ولایت مطلقه فقیه بد تعریف کردن هست و موجب اشمئزار و وحشت امت هست و موهم ولایت بی حدّ و حصر هست و بوی هستبداد و دیکتاتوری می دهد و هرگز خداوند برای فرد غیر معصوم جایز الخطاء چنین ولایتی را برنامه نمی دهد و مورد رضایت او هم نیست و اگر فرضاً از نظر تئوری و بحث مدرسه ای، ولایت مطلقه ی فقیه را بپذیریم ولی در محیط و جوّ امروز که امت نوعاً دارای رشد فکری و شعور سیاسی می باشند و با جهان خارج ارتباط دارند و آزادی های سیاسی کشورهای جهان را مشاهده می نمايند، نادیه گرفتن آرای و نظریات امت و سلب آزادی های سیاسی از اونان و اصرار بر ولایت مطلقه ی فقیه و لزوم تسلیم همه ی اقشار در برابر نظر یک فرد غیر معصوم جایز الخطاء موجب زدگی و عصیان اونان می شود» !! این گونه اظهار نظرها بیشتر شبیه به حرف های سیاسی و عوام پسند هست تا نظریه ی علمی و فقهی، آخر کدام یک از فقهای عظام و کدام یک از اصحاب – رضوان الله علیهم – ولایت مطلقه را این طور تعریف کرده اند که حالا ما بخواهیم در صدد تخطئه ی اون ها برآئیم؟
«ولایت مطلقه ی فقیه» یعنی اون که ولیّ امر در هر سه منصب «فقوی» و «قضاء» و «حکومت» دارای ولایت هست و محدوده ی ولایت او محدود به منصب «فتوی» یا منصب «فتوی» و «قضاء» نیست و او در چار چوب منافع اسلام و مصالح جامعه ی اسلامی، حق دخالت درهمه ی شؤن اجتماع را دارد و از همین جهت هست که هر سه رکن پايه ی نظام یعنی رکن تقنینی، رکن قضائی و رکن اجرایی، تحت اشراف و اختیار ولایی اوست.


«ولایت مطلقۀ فقیه» یعنی اون که، به دلالت عقل و شرع، احدی حق دخالت و تصرّف در شؤن اجتماع را ندارد و در حقیقت احدی ولایت ندارد مگر خداوند متعال و یا کسی که از ناحیه ی خداوند منصوب باشد و لذا در وقت غیبت امام معصوم علیه السلام، اگر کسی بخواهد در شؤن حکومت و ولایت تصرف کند، باید مأذون از سوی ولیّ فقیه باشد و عمل وی مورد تنفیذ رهبری حکومت اسلامی برنامه گیرد و از این جهت در نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پايه اصول قانون پايه ی کشور، مناصب رییس قوه ی مجریه و رییس قوه ی قضائیه به صورت مستقیم و قوه ی مقنّنه به واسطه ی شورای نگهبان از سوی مقام معظم رهبری و ولیّ فقیه مورد تنفیذ برنامه می گیرد و بدون تنفیذ او، هیچ یک مشروعیّت ندارند.


«ولایت مطلقه فقیه» یعنی همان که هستاد عظیم الشأن ما، حضرت امام خمینی – اعلی الله کلمته – فرمودند که «حکومت که شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هست یکی از احکام اوّلیه اسلام هست و مقدم بر تمام احکام فرعیّه حتی نماز، روزه و حج هست ...

و می تواند هر امری را چه عبادی و چه غیر عبادی که جریان اون مخالف مصالح اسلام هست تا مادامی که چنین هست جلوگیری کند ...»(9) و به تعبیر دیگر ایشان «اگر اختیارات حکومت در چار چوب احکام فرعیه ی إلهیه هست باید عرض کنم که حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوّضه به نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم یک پدیده ی بی معنا و محتوا باشد».(10)
بنابراین لازم هست کسانی که برای ردّ ولایت مطلقه به برخی فرمایشات حضرت امام قدس سره هستناد می نمايند به این تعابیر بلند و نظایر اون نیز دقت کرده و چشم خود را از این فرمایشات بپوشانند که أخذ به بعض کلام و وانهادن بعض دیگر شیوه ی غیر مرضیّه و غیر علمی هست.


و خلاصه باید فرمود تعبیر «مطلقه» یک اصطلاح اصولی هست و تأویل تحوّل اون به «مطلقه» در اصطلاح رایج علوم سیاسی امروزی یعنی «حکومت مطلقه ی فردی» و برنامه دادن اون در قبال «مشروطه» پايه اً امری هست باطل و ناشی از خلط مباحث و عدم دقت و یا خدای ناکرده مغالطه و عناد هست.

«اعوذ بالله من العناد و العصبیّۀ».



___________________________________________

1 .

سوره ی احزاب، آیه ی 6.
2 .

سوره ی احزاب، آیۀ 36.
3 .

المیزان، جلد 16، ص 276.
4.

بحارالانوار، جلد چهارم، ص 203.


5 .

اصول کافی، جلد یک، ص 76، حدیث 10.
6 .

اصول کافی، جلد یک، حدیث 10.


7 .

علل الشرایع، ص 251، باب 182، حدیث 9.
8 .

بحارالانوار، جلد 25، ص 106، حدیث 2.
9 .

صحیفه ی نور، جلد 20، ص 171.
10 .

صحیفه ی نور، جلد 20، ص 170.

از کتاب: ولایت فقیه و حکومت دینی، آیت الله مظاهری،ص63 تا 70


78 out of 100 based on 23 user ratings 548 reviews

که از شبکه اول پخش میشه چقدر با روایات و آیا
من هر چه دعا برای من کرده مستجاب شده.حال مادرم دعا می کند که انشاالله سربازی
شاد بودم هم در سختی هم در اسانی طوری که مغرور شده بودم و میگفتم هیچ چیز
علیکم همان طور که مستحضرید برای جلوگیری از کشف اطلاعات توسط دشمن در
در مورد راههای تحقیق و بررسی حقانیت اسلام و شیعه و هم چنین آشنایی با
دلیل قانع کننده در مورد توحید و یگانگی خدا
شناسایی عوامل موثر بر عملکرد شناسه (مطالعه مورد صنعت مواد غذایی)
تحولات زیست محیطی و ژئومورفولوژیک دلتای رودخانه مهران (بندرلنگه)
حمایت از حقوق مالکیت صنعتی در نظام سرمایه گذاری خارجی با تاکید بر حقوق ایران
مسئولیت شرکت مادر در قبال فعالیت های شرکت های فرعی در شرکت های چند ملیتی
تبیین تأثیر اعتماد کارکنان به سبک رهبری بر تعهد سازمانی
تغییرات آب و هوایی و مقوله سوم حقوق بشر
نقش فرسایش بر ویژگیهای ژئومورفولوژیکی حوضه آذرشهر چای
مصونیت پارلمانی و جایگاه آن در حقوق کیفری ایران و انگلستان
بررسی عوامل تأثیرگذار بر وفاداری الکترونیکی در کاربران خدمات بانکداری اینترنتی
مناسبات جمهوری اسلامی ایران و روسیه در چهارچوب سازمان همکاری شانگهای (2001-2009)
*