سجاد علیه السلام میفرماید: خدایا تو را شكر میكنم كه دشمنان ما را از احمقها
حسین علیه السلام چرا نهضت كردند؟ چرا اصلا عاشورا و آن واقعه بوجود آمد؟ چرا
به خدا دارم و حتی نمازهایم را اول وقت می خوانم می خواستم وجود خدا را به
سلام و تشکر از راهنمایی ارزنده ی شما که اشتباه مرا تصحیح نمود: مطالعه
الرحیم با توجه ب هآیات و احادیث قبل از حضرت آدم چه ها بر زمین گذشته؟ و
سنی مذهب من از کشور مصر ،درخواست معرفی کتابهایی در مورد شیعه و امام حسین
بررسی نقش واسطه‌ای مثلث‌سازی بر رابطه خصومت آشکار والدین و مشکلات رفتاری نوجوانان
مطالعه تکوین ساختاری و فیزیولوژیک مغز جنین جوجه تحت تأثیر میدان های الکترومغناطیسی، در پیش از انکوباسیون
بررسی عوامل پیش‌بینی‌کننده سرخوردگی زناشویی در زوجین شهر اصفهان
تاثیر آراء متفکرین عصر روشنگری (مونتسکیو، ولتر و روسو) بر متفکرین دوره مشروطه
معرفت‌ شناسی در مکتب حکمت متعالیه
تحلیل عملکرد نخبگان در روند توسعه سیاسی ایران (84-1368)
تصمیم‌گیری جهت تولید و قیمت‌گذاری محصول جدید با استفاده از نظریه بازی ها (مطالعه موردی خودرو سواری تولید داخل کشور)
تأثیر آموزش به شیوه‌ی تحلیل رفتار متقابل بر سبک‌های عشق‌ورزی و الگوهای ارتباطی زوجین شهر خرم‌آباد
تحلیل سیاست خارجی ایالات متحده و روسیه در آسیای مرکزی بعد از یازده سپتامبر (2008-2001)
نقش توانمندسازی زنان در بهسازی سکونتگاههای غیررسمی نمونه موردی: آبک (شهرداری منطقه1 تهران)






روح و ابعاد روح چیست؟ (توضیح کامل میخواستم)
پاسخ :
با سلام.


سنی دارم كه قرارشده هركدوم موفق شدیم با دلیل دینمون رو اثبات كنیم دیگری
وجود انسان از دو بعد جسم و روح تشكیل شده هست.


مفاتیح الجنان ، در قسمت باقیات صالحات كه در حاشیه این كتاب است دستوری
آیاتى از قراون مجید به این نكته اشاره دارد:

نباشید 1.بعضیها به تخم مرغ شکستن برای رفع چشم زخم اعتقاد دارند به نظر
1- إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ طِینٍ فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ ساجِدِینَ‏؛ [خداى سبحان به فرشتگان فرمود: ]من بشرى را از گل آفریدم، پس اون گاه كه او را اعتدال بخشیدم و از روح خویش در او دمیدم، شما موظف هستید كه به او سجده كنید، (ص، آیه 71 - 72).


دوستانی دارم که مسائلی را مطرح کردند .با این که من به امامان به طور کامل
ملاحظه كنید كه انسان در بدو خلقت از دو بعد شكل گرفت: ابتدا جسم او كه از خاك و گل هست، سپس جان و روح او كه توسط خدا آفریده شد و حیات و پايه وجود انسان نیز همین روح اوست و اون جاست كه مسأله سجده فرشتگان مطرح مى‏شود.


تحقیق در رابطه با شیطان با موارد زیر رو به رو شدم خواهشمند است برا هر یک


تبیان میخواستم بپرسم که فلسفه قضیه تناسخ چیه ؟و آیا واقعیت داره یا نه
2- در آیه دیگر مى‏فرماید: یَسْئَلُونَكَ عَنِ اَلرُّوحِ قُلِ اَلرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی‏؛ درباره روح از تو سؤال مى‏كنند.


تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)
بگو روح یك امر ربانى هست‏(اسراء، آیه 85) كه درباره این آیه تفاسیر و نكات زیادى بیان كرده‏اند، ولى به هر حال اجمالاً مى‏رساند كه روحى مطرح هست.

مثل زرتشت ومسیحیت ویهودی
3- در سوره مؤمنون آمده هست كه ...

فَكَسَوْنَا اَلْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ از اینكه مى‏فرماید: اون گاه ما او را ایجاد دیگرى ایجاد نمودیم، فهیمده مى‏شود كه علاوه بر مراتب جسمانى در اینجا چیز دیگرى كه منشأ حیات انسانى اوست به وى عطا شده و اون روح انسان هست.
در روایتى از امام على(ع) نقل شده كه مى‏فرماید:
الروح فى‏الجسد كالمعنى فى‏اللّفظ؛ روح در بدن نظیر معنا در لفظ هست‏.


همچنین در فرمایش دیگرى از اون حضرت نقل شده هست كه:
و خرجت‏الروح من جسده فصار جیفة بین اهله‏؛ و روح از جسدش خارج شده و به صورت جیفه و مردارى در بین اهلش در خواهد آمد،(نهج البلاغه، خطبه 109).

از دو روایت مذكور برداشت مى‏شود كه: بین روح و جسد دوگانگى هست.

پس روح چیزى غیر از جسم انسان هست و حیات انسان نیز به همین حقیقت وابسته هست.

به طورى كه وقتى روح نباشد، بدن چونان لفظ مهمل و بى‏معنایى خواهد بود و جسم نیز هم چون سایر جمادات خواهد گشت.


رابطه روح و جسم یك تعلق تدبیرى هست.

روح نه به صورت مظروفى در جسم وجود دارد و بدن نه به صورت قلمى هست كه در دست نویسنده‏اى مى‏چرخد - اگر چه بدن لوازم روح به شمار مى‏رود؛ بلكه نوعى تعلق و وابستگى خاص هست و از اون جا كه نفس مدیر و مدبّر بدن هست، این وابستگى را «تعلق تدبیرى» مى‏نامند.

البته در این زمینه سخن بسیار هست كه به برخى از اونها اشاره مى‏كنیم: الف) روح و بدن اثر متقابل در یكدیگر دارند؛ یعنى، حالات روحى بر بدن اثر مى‏گذارد.

ازاین‏رو از چهره انسان تا حدودى مى‏توان درك كرد كه خوشحال هست یا ناراحت و نظایر اون.

ب) از طریق بدن هست كه روح پیوسته به كمال مى‏رسد و بسیارى از كمالات روحى از این راه دست مى‏دهد.

نظیر ملكه سخن، ملكه هنر و نویسندگى، كسب علوم و معارف از طریق گوش، چشم و...

.

ج) در حالى كه این مركب (بدن) پیوسته فرسوده مى‏شود (اونتروپى)، برعكس روح دائماً تقویت مى‏شود.

ازاین‏رو مى‏بینیم یك پیر سالخورده نسبت به همان شخص در دوران نوجوانى و جوانى بسیار پخته‏تر و صاحب كمال فزون‏تر هست.

در حالى كه بدن تحلیل رفته و پیوسته رو به فرسودگى هست (دقت كنید كه خود این مطلب نیز از دلایل تجرد روح به شمار مى‏آید).

د) از شفرمودى‏هاى روح این كه بدن ابزارى هست در اختیار روح، هم چون گویى براى چوگان هنگام ورزش.

ببینید چطور مثل پرِكاه بدن را به این طرف و اون طرف پرتاب مى‏كند.

ولى همین انسان چالاك وقتى مرد، چند نفر حمال قوى هیكل باید اون را حركت داده و به گور بسپارند.


نكته دیگر این كه هنگام خواب، روح از بدن فاصله مى‏گیرد، ولى نه به طور كلى؛ یعنى، این رابطه قطع نمى‏شود و گرنه مرگ اكبر خواهد بود و لذا خواب را مرگ اصغر شمرده‏اند و نقل شده كه نبى اكرم(ص) سپس خواب مى‏فرمودند:
الحمداللَّه الذى احیانى بعد ما اماتنى‏؛ شكر و سپاس خداى را كه سپس موت مرا حیات مجدّد بخشید.

البته هم چنان كه در قراون آمده هست گاهى نیز روح به بدن بازنگشته و از همان خواب به دیار ارتحال و خواب ابدى مى‏شتابد.

اَللَّهُ یَتَوَفَّى اَلْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها وَ اَلَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنامِها فَیُمْسِكُ اَلَّتِی قَضى‏ عَلَیْهَا اَلْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ اَلْأُخْرى‏ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى‏ ؛ خداوند به وقت مرگ ارواح نفوس را مى‏گیرد و اون كس را كه هنوز مرگش نرسیده.

نیز در حال خواب روحش را قبض مى‏كند، اون گاه كسى را كه حكم به مرگش كرده باشد، جانش را نگاه مى‏دارد و اون را كه [حكم ]نكرده، به بدنش باز مى‏فرستد تا وقت معیّن مرگ‏ (زمر، آیه 42).

اما این كه آیا این موضوعات فیزیولوژیك هستند یا روحى؟ همان طور كه اشاره شد بدن لوازم روح هست.

بنابر این هر یك از امور مذكور با ابزارى از بدن شكل مى‏گیرد؛ مثلاً فكر كردن گرچه كار نفس ماست، ولى سلول‏هاى مغز لوازم اون هست و لذا اگر مغز خلل ببیند، به اعمال ذهنى و فكر ما نیز آسیب خواهد رسید و باز مى‏بینیم كه تغذیه و خواب و هستراحت در فعالیت ذهن و اندیشه ما مؤثّر هست.

چشم و گوش نیز چنین هست.

اون چیزى كه ادراك مى‏كند روح و نفس ماست، ولى لوازم دیدن چشم و لوازم شنیدن گوش هست و لذا مى‏بینیم گاهى كه انسان توجه عمیقى به چیزى دارد احیاناً گوش یا چشم - با اینكه باز بوده و مانعى ندارند - نمى‏شنوند و یا نمى‏بینند.

بنابر این پايه این نمونه‏ها گر چه از مسائل روحى و نفسانى هستند اما با لوازم بدن (فیزیولوژیك) كار مى‏كنند.

اكتشافات جدید نیز، سیستم و كیفیت بیشتر كار این لوازم را براى ما روشن مى‏سازند.

در زمینه مسائل روح و ابعاد اون ر.ك: «اصالت روح از نظر قراون» آیت‏اللَّه سبحانى، «معرفت نفس»، آیت‏اللَّه حسن‏زاده آملى.

موفق باشید.




54 out of 100 based on 59 user ratings 734 reviews

نباشید چند روزی است که سوالاتی در ذهنم به وجود آمده است که می خواستم مرا
یكی از دوستان من سوالی در مورد ولایت فقیه پرسیده كه من نتوانستم پاسخ قانع
حق مطالبی در مورد عرفان دستورالعملهای عرفانی نماز و... امده است به نظر
من حدود 9 ماه است كه عقد كرده ام وقبل از عقد با نامزدم در مورد اهمیت متدین
چه شبی خروس ها به فر
نباشی می خواستم انواع امتحان های الهی را نام برده و هریک را توضیح دهید؟ با
شناسایی عوامل موثر بر عملکرد شناسه (مطالعه مورد صنعت مواد غذایی)
تحولات زیست محیطی و ژئومورفولوژیک دلتای رودخانه مهران (بندرلنگه)
حمایت از حقوق مالکیت صنعتی در نظام سرمایه گذاری خارجی با تاکید بر حقوق ایران
مسئولیت شرکت مادر در قبال فعالیت های شرکت های فرعی در شرکت های چند ملیتی
تبیین تأثیر اعتماد کارکنان به سبک رهبری بر تعهد سازمانی
تغییرات آب و هوایی و مقوله سوم حقوق بشر
نقش فرسایش بر ویژگیهای ژئومورفولوژیکی حوضه آذرشهر چای
مصونیت پارلمانی و جایگاه آن در حقوق کیفری ایران و انگلستان
بررسی عوامل تأثیرگذار بر وفاداری الکترونیکی در کاربران خدمات بانکداری اینترنتی
مناسبات جمهوری اسلامی ایران و روسیه در چهارچوب سازمان همکاری شانگهای (2001-2009)
*