که داشتم این است که بهترین منبع برای مطالعه و یادگیری احادیث و کلام اهل
در آیه (لیس کمثله شی) بیان می کند که خداوند مثل ندارد و در آیه (له المثل
می فرمایند:"هركس امام حسین را به خاطر خدا زیارت كند جبرئیل ، میكائیل و
برای دنیا كار می كنی چنان كار كن كه گویی همیشه زنده هستی و وقتی برای آخرت
در مورد خدا واسلام ودستورات دین اسلام دارم لطفا اگر میتوانید کتابی بااستدلالهای
الرحیم سلام علیکم من با یکی از آشنایان سر موضوعی صحبت می‌کردیم و موضوع
بررسی نقش واسطه‌ای مثلث‌سازی بر رابطه خصومت آشکار والدین و مشکلات رفتاری نوجوانان
مطالعه تکوین ساختاری و فیزیولوژیک مغز جنین جوجه تحت تأثیر میدان های الکترومغناطیسی، در پیش از انکوباسیون
بررسی عوامل پیش‌بینی‌کننده سرخوردگی زناشویی در زوجین شهر اصفهان
تاثیر آراء متفکرین عصر روشنگری (مونتسکیو، ولتر و روسو) بر متفکرین دوره مشروطه
معرفت‌ شناسی در مکتب حکمت متعالیه
تحلیل عملکرد نخبگان در روند توسعه سیاسی ایران (84-1368)
تصمیم‌گیری جهت تولید و قیمت‌گذاری محصول جدید با استفاده از نظریه بازی ها (مطالعه موردی خودرو سواری تولید داخل کشور)
تأثیر آموزش به شیوه‌ی تحلیل رفتار متقابل بر سبک‌های عشق‌ورزی و الگوهای ارتباطی زوجین شهر خرم‌آباد
تحلیل سیاست خارجی ایالات متحده و روسیه در آسیای مرکزی بعد از یازده سپتامبر (2008-2001)
نقش توانمندسازی زنان در بهسازی سکونتگاههای غیررسمی نمونه موردی: آبک (شهرداری منطقه1 تهران)






منظور از ثارالله چیست؟
پاسخ :
«ثار» از ریشه «ثَأر» و «ثُؤرة» به معنای انتقام و خون‏خواهی و نیز به معنای خون آمده هست.1

هم مراسم عزاداری برا
1.


پیش ازدواج کردم و در زمان خواستگاری سوالات مذهبی زیادی از همسرم داشتم
برای ثارالله معانی و وجوه مختلفی ذكر شده كه هر یك تفسیر خاص خود را می‏طلبد و در مجموع به این معناست كه خداوند، ولی دم امام حسین هست و خود خداوند خون اون بزرگوار را از دشمنانش طلب می‏كند؛ زیرا ریختن خون سیدالشهدا در كربلا، تجاوز به حریم و حرمت الهی و مقابله با خداوند هست.


1 - خلفا نسبت به اصحاب و احادیتی که در دوره امام حسین (ع) بود چه نظراتی
به طور كلی از اون جهت كه اهل‏بیت علیهم‏السلام «آل الله» هستند، شهادت این امامان، ریخته شدن خونِ متعلق به خداوند هست.2

الرحیم سلام علیکم در ادامه سوال‌های کد مشاوره 947303 مثلا گاهی در جهان
اگر چه این واژه در قراون نیامده هست؛ اما می‏توان اون را با آیات قراونی این گونه توجیه نمود.


نبأ ده گروهی که طبق تفسیر پیامبر اسلام فردای قیامت به شکل حیوان محشور
خداوند می‏فرماید: مَن قُتل مظلوماً فقد جعلنا لولیّه سلطاناً؛3 اون كس كه مظلوم كشته شده، برای ولی‏اش سلطه (و حق قصاص) برنامه دادیم».

اعمال مدهبی که در بارداری خوب است انجام دهی
هر كسی (صرف نظر از مسلك و مذهبش)، اگر مظلومانه كشته شود، اولیای دم او، حق خون‏خواهی دارند و از اون‏جا كه اهل‏بیت علیهم‏السلام - به ویژه امام حسین علیه‏السلام - مظلومانه و در راه ایمان و حق و خداوند كشته شده‏اند و جان به جان آفرین تسلیم كرده‏اند، در واقع «ولی دم» و خونخواه اونان، خود خداوند هست.

دارای طبع آتش یعنی زود شعله ور و زود خاموش می شوم . همین مسئله برای من در
بنابراین «ثارالله» به این معناست كه خون‏بهای امام حسین علیه‏السلام، متعلق به خداست و او كسی هست كه خون‏بهای امام‏حسین علیه‏السلام را خواهد گرفت.



این واژه، حاكی از شدت همبستگی و پیوند سیدالشهدا علیه‏السلام با خداوند هست كه شهادتش همچون ریخته شدن خونی از قبیله خدا می‏ماند كه جز با انتقام‏گیری و خون‏خواهی خدا، تقاص نخواهد شد.4
2.

اگر ثار به معنای خون باشد، قطعاً مراد از ثارالله، معنای حقیقی نیست؛ بلكه یك نوع تشبیه، كنایه و مجاز هست؛ چون مسلّم هست كه خدا موجودی مادی نیست تا دارای جسم و خون باشد.

پس این تعبیر از باب تشبیه معقول به محسوس هست؛ یعنی، همان گونه كه نقش خون در بدن آدمی نقشی حیاتی هست، وجود مقدس امام حسین علیه‏السلام نسبت به دین خدا نیز چنین نقشی دارد و احیای اسلام با نهضت عاشورا بوده هست.
3.

شاید بتوان در این باره با نگاه عرفانی مستند به روایات نیز به نتیجه‏ای نورانی دست یافت.

از امام علی علیه‏السلام نیز به «اسدالله الغالب» و «یدالله» تعبیر شده هست و در حدیث «قرب نوافل» از پیامبر صلی‏الله‏علیه‏وآله روایت شده هست كه خداوند فرمود:
«ما تحبّب الی عبدی بشی‏ء احبّ الی مما افترضته علیه و انه لیتحبّب الی بالنافلة حتی احبه فاذا احببته كنت سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به و لسانه الذی ینطق به و یده التی یبطش بها و رجله التی یمشی بها اذا دعانی احببته و اذا سألتنی اعطیته؛5 بنده من به چیزی دوست‏داشتنی‏تر از واجبات، نزد من اظهار دوستی نمی‏كند و همانا او با نوافل نیز به سوی من اظهار دوستی می‏كند.

اون گاه كه او را دوست بدارم، گوش او می‏شوم كه با اون می‏شنود و دیده او می‏شوم كه با اون می‏بیند و زبان او می‏شوم كه با اون سخن می‏گوید و دست او می‏شوم كه با اون ضربه می‏زند و پای او می‏شوم كه با اون راه می‏رود.

اگر به درگاه من دعا كند، او را دوست خواهم داشت و اگر از من درخواست كند، به او عطا می كنم».
از این روایت، به خوبی آشكار می‏شود كه اولیای خداوند، «خلیفه» او بر روی زمین و مظهر افعال الهی‏اند.

خداوند جسم نیست؛ اما اون‏چه را كه اراده می‏كند انجام بدهد، از طریق دست اولیای خود به ظهور می‏رساند و كمكی را كه می‏خواهد به سوی بنده‏ای بفرستد، با پای اولیای خود می‏رساند و خونی را كه می‏خواهد از سوی خود برای احیای دین خودش ریخته شود، از طریق شهادت اولیای خودش ظاهر می‏سازد.

از این رو، همان طور كه دست امام علی علیه‏السلام دست قدرت خدا و یدالله هست، خون امام حسین علیه‏السلام نیز خون خدا و ثارالله هست.
از این رو، در زیارت عاشورا می‏خوانیم: «السلام علیك یا ثار الله و ابنَ ثاره و الوِتر المَوتور؛ سلام بر تو ای خون خدا و فرزند خون او! سلام بر تو ای یگانه دوران»! همان گونه كه مرحوم ابن قولویه در زیارت هفدهم و بیست و سوم امام حسین علیه‏السلام، این فقره را نقل می‏كند: «و انّك ثارالله فی الارض و الدم الذی لا یُدرك ترته احدٌ من اهل الارض و لا یُدركه الا الله وحده».6
همان گونه كه نقش خون در بدن آدمی نقشی حیاتی هست و بود و نبودش، مرگ و زندگی او را رقم می‏زند، وجود مقدس امام علی و امام حسین علیه‏السلام نزد خدا و در دین او چنین نقشی دارند كه اگر اون حضرت نبود، اسلام نبود و اگر حسین علیه‏السلام نبود، اسلام و تشیع نبود.
آری، تا یاد و نام سیدالشهدا علیه‏السلام زنده و بر سر زبان‏هاست، تا عشق حسین علیه‏السلام در دل‏ها می‏تپد، تا آتش محبت و ولایت او در قلوب انسان‏ها مشتعل هست، تا فریاد «یا حسین» بر بلندای آسمان‏ها و زمین طنین‏انداز هست، نام و یاد خدا زنده و پایدار هست؛ چون او همه هستی خود را در راه خدا انفاق و ایثار كرد؛ سیمای ننگین ریاكاران و تحریف‏گران وقت را آشكار نمود و نقاب از چهره زشت اونها برداشت و اسلام ناب نبوی و علوی را بر امت نمایاند.

خون او، شرافت ثارالله را به خود اختصاص داد.

پی‏نوشت‏

1.

ر.ك: الطریحی، مجمع البحرین، ج 1، ص 237، محمد معین، فرهنگ فارسی، ج 1، ص 1185؛ مفردات راغب، ص 81.
2.

جواد محدثی، درس‏هایی از زیارات عاشورا، ص 14؛ اصغر عزیزی تهرانی، شرح زیارت عاشورا، ص 35.
3.

اسراء (17)، آیه 33.
4.

ر.ك.

فرهنگ عاشورا، واژه «ثار».
5.

محاسن برقی، ج 1، ص 291.
6.

كامل الزیارات، ص 368 و ص 406.


86 out of 100 based on 86 user ratings 386 reviews

شود ارزشش كم می شود؟ چه كار كنیم تا عا
درباره ی یکی از آیات قران و ماجرای خلقت انسان در ذهنم ایجاد شد که با مراجعه
زاده ها ایا پیامبر و امام ما این ک
رد شمس یه سوال دارم. چرا نماز حضرت علی قضا شد؟ من هر چی گشتم، جوابی برای
آیا "انسان" در سوره زلزال، به حضرت علی علیه السلام اشاره دارد؟ اگر این
شده که انسان از خاک است ولی آنچه ما میبینیم و درک میکنیم گوشت واستخوان
شناسایی عوامل موثر بر عملکرد شناسه (مطالعه مورد صنعت مواد غذایی)
تحولات زیست محیطی و ژئومورفولوژیک دلتای رودخانه مهران (بندرلنگه)
حمایت از حقوق مالکیت صنعتی در نظام سرمایه گذاری خارجی با تاکید بر حقوق ایران
مسئولیت شرکت مادر در قبال فعالیت های شرکت های فرعی در شرکت های چند ملیتی
تبیین تأثیر اعتماد کارکنان به سبک رهبری بر تعهد سازمانی
تغییرات آب و هوایی و مقوله سوم حقوق بشر
نقش فرسایش بر ویژگیهای ژئومورفولوژیکی حوضه آذرشهر چای
مصونیت پارلمانی و جایگاه آن در حقوق کیفری ایران و انگلستان
بررسی عوامل تأثیرگذار بر وفاداری الکترونیکی در کاربران خدمات بانکداری اینترنتی
مناسبات جمهوری اسلامی ایران و روسیه در چهارچوب سازمان همکاری شانگهای (2001-2009)
*